Här gör man den stora elbesparingen.

Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka
"nytt avtal". Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp.

Lukas Olofsson är försäljningschef på Enkla Elbolaget, som förvisso säljer el, men som ser sig mer som ett tjänstebolag än ett traditionellt elbolag. Han förklarar: - Vi föredrar att ge ett helhetserbjudande snarare än ett enkelt elavtal. För de stora vinsterna för kunden finns inte i ett pressat pris, utan i ett minskat antal förbrukade kilowattimmar.

Många kan sänka elkostnaderna med 20 procent
Lukas Olofsson berättar att de genom ett samarbete med konsultföretaget ÅF kan erbjuda en mycket kvalificerad energieffektivisering. Det börjar med en kartläggning och fortsätter sedan i tätt samarbete med kunden med upprättande av en handlingsplan.
- Om vi pratar industri och annan tillverkning finns det nästan alltid en besparingspotential
på 20 procent. Eller mer. Det kan handla om väldigt stora pengar, säger Lukas Olofsson.

Miljövänligt kan också betala sig
En annan produkt Enkla Elbolaget erbjuder är laddinfrastruktur för laddbara fordon. Lukas Olofsson säger att det finns mycket pengar att spara på att uppdatera bilflottan - tack vare lägre förmånsvärde och enklare skatteregler.
- Ett företag som vi samarbetar med bytte från vanliga fordon till laddhybrider och sparade 260 000 kronor per år. Dessutom finns det ett värde i sig för företaget att köra miljövänligt. All el från oss är från förnyelsebara källor, så det blir klimatklokt på riktigt.

Långsiktighet är nyckeln
Enligt Lukas Olofsson är en del av hemligheten bakom bra energieffektivisering ett långsiktigt samarbete. På flera nivåer. - Det handlar dels om att vi erbjuder förvaltad el, som sedan 1999 har legat i snitt sju procent lägre än index. Det är både tryggt och smart. Dels handlar det också om mjukare frågor, som att vi hjälper kunderna att undvika framtida problem. Vi kan skönja förändringar i deras förbrukningsmönster och att ge såväl små tips på vägen som göra den här stora övergripande översynen.