Man behöver inte vara expert för att köpa el.

En regnig, blåsig och sval dag i oktober fick Handelskammaren komma på besök hos Enkla Elbolaget. Kanske var det lägligt att det var just kallt, och inte varmt väder när vi fick komma på besök. Det öppnade nämligen upp för en diskussion om de kontinuerligt förändrade elpriserna. Just en kall höstdag som denna kan mycket väl innebära anmärkningsbara förändringar på det pris vi betalar för elen vi förbrukar. Elprismarknaden är nämligen minst sagt invecklad: Senaste året ändrades elpriset 8.760 gånger – en siffra som motsvarar 1 gång per timme. ”Det gäller alltså att hålla sig uppdaterad”, förklarar Kenneth Johansson när han berättar om verksamheten. Genom en konstant prisändring är det som privatperson i princip omöjligt att hänga med i svängarna. Hur mycket el förbrukar vi och på vilken nivå skall man frysa elpriset på om det nu svänger så mycket? Detta är frågeställningar som ligger till grund bakom idén med Enkla Elbolaget. ”Vi talar ju om en produkt som de flesta människor har ett relativt lågt intresse för men som vi är starkt beroende av”, förklarar Kenneth som dessutom förtydligar hur vårt samhälle är fullständigt avhängigt av el. Enkla Elbolagets företagsidé är, som namnet antyder, att distribuera el så enkelt som möjligt – inga krusiduller, dyra omvägar eller obegripliga fakturor. Dessutom håller man sig av miljövänliga skäl endast till förnyelsebar energi såsom sol-, vind- och vattenkraft. ”När vi gick ut och frågade vad som var viktigast för våra kunder fick vi svaret: Priset. Inte så märkvärdigt, men vad som var än mer spännande var vilka parametrar som kom efter; nämligen Enkelhet och Miljö (i den ordningen). Därför beslöt vi oss för att underlätta beslutsfattandet för kunden så mycket som möjligt”, förklarar Kenneth som nämner att krångliga avtal och svårlästa fakturor försvårar kundens förståelse för vad man egentligen betalar för. Förutom detta finns det mer än 6.000 olika elavtal att välja mellan. Med denna bakgrund arbetar Enkla Elbolaget dagligen för att förbättra och förenkla kundernas köp av el – som exempel på detta arbete har man redan idag Sveriges enklaste faktura.

Låt kunden luta sig tillbaka

I vintertider går i regel både elpriser och förbrukning upp. Då kan det vara klokt att frysa elpriset på en låg nivå. Under vårt besök får vi därför berättat för oss att man på Enkla Elbolaget arbetar med aktiv priskoll vilket innebär att företaget ringer upp kunden när det är dags att ändra elavtalet. Kenneth förklarar att kunderna har lärt sig att de kan luta sig tillbaka. ”Vi ringer när det är dags att ändra sitt avtal, oavsett om det gäller privatpersoner eller företag”. För företagskunder finns det även möjlighet för att ta ytterligare ett steg; nämligen genom att uträtta en behovsanalys för hur mycket el man egentligen använder. Detta går till på så sätt att Enkla Elbolaget hjälper att se över elbehovet varpå man skräddarsyr en individuell lösning för varje företag. Tack vare dessa tjänster ser Enkla Elbolaget en uppåtgående trend i kundantal som innebär att man inom kort kommer att öka antalet anställda med 20 procent för att tillgodose det ökande behovet. ”Målsättningen är att redan nästa år öppna vårt tredje kontor för att komma närmare våra kunder norr över”, avslutar Kenneth när besöket på Enkla Elbolaget i Karlshamn lider mot sitt slut.