Enkla Elbolaget lanserar världens (sannolikt) enklaste faktura

För kunder som inte behöver veta allt innehåller den enkla fakturan inte mycket mer än månadens belopp att betala, elförbrukning och betalningsinformation. All övrig information om förbrukning, andra kostnader och statistik går när som helst för kunden att välja till eller enbart att se på kundens egen el-sida på Internet.

– Många känner sig stressade av att inte hinna med vardagens alla måsten. Då ska inte vi göra en enkel produkt som el svår att förstå med information som ingen egentligen begriper. Vår enkla faktura är helt enkelt ett erbjudande till alla elkonsumenter om ett mindre krångligt liv, säger Kenneth Johansson, VD för Enkla Elbolaget.

Enkla Elbolagets faktura är enkel på flera nivåer. Fakturan visar bara den faktiska förbrukningen i kWh* under angiven tidsperiod och vad det kostar för kunden. Dessutom har fakturan kortare OCR-nummer än vanligt, vilket gör det enklare vid inbetalning. Fakturan saknar också kuvert, vilket gör den smidig att öppna. Ett klimatklokt val.

Elbranschen har under flera år arbetat för att förbättra bastjänsterna på marknaden och möta konsumenternas krav. Fungerande kundservice, smidigt leverantörsbyte och begriplig faktura, står högt på många konsumenters önskelista. Enkla Elbolaget utmanar branschen och tar saken i egna händer och presenterar nu sin nya enkla faktura.

På ”Min elsida” online kan Enkla Elbolagets kunder göra tillval om man så önskar till den Enkla Fakturan. Kunderna ser då rent visuellt hur valen förändrar fakturans innehåll. Enkla Elbolagets nya faktura rullar nu ut till kunderna. En förhandstitt på den Enkla Fakturan visas på www.enklaelbolaget.se

* Den energi som går åt när man förbrukar el, mäts i Wattimmar (Wh). En apparat med effekten 1 000 W som används i en timme, förbrukar 1 000 Wattimmar, vilket är samma sak som 1 kilowattimme (kilo = 1 000) eller förkortat 1 kWh. En dammsugare på 1 000 W som används i en timme eller en glödlampa på 40 W som lyser i 25 timmar, förbrukar i båda fallen 1 kWh: 1 000 W x 1 timme = 1 kWh, 40 W x 25 timmar = 1 kWh.

Kenneth Johansson, VD

Petra Isacson, Kommunikationschef
Telefon: 0765-400 202
Mail: petra.isacson@enklaelbolaget.se