Enkla Elbolaget tar samhällsansvaret ett steg längre.

Enkla Elbolaget är en utmanare på elmarknaden som säljer klimatklok el till både konsumenter och företag. Att sälja klimatklok el är en del av samhällsansvaret,
också känt som CSR. Att ta emot praktikanter från gymnasiet är en annan del.

I dagarna avslutade Ella Grüner som går Handelsprogrammet på Knut Hahnskolan i Ronneby,
sin praktikplats hos Enkla Elbolaget. Detta var tredje praktikplatsen av fyra för henne i åk 2.

Under praktikplatsen hos Enkla Elbolaget tycker Ella att hon har fått en god inblick i hur försäljning, kundsupport och kundresan fungerar. - Det är mycket mer kommunikation med kunderna på olika sätt än vad jag trodde, säger Ella, som tror att hon kommer arbeta med någon form av administrativt arbete med kundkontakt i framtiden.

Ella trivs bra på Handelsprogrammet och gillar upplägget med att nästan helt kunna forma sin gymnasietid själv, och att få prova på många olika praktikplatser som hjälper till att visa vägen till framtida yrkesval.

Björn Brorsson, yrkeslärare på Knut Hahnskolan håller med.
- Frågar men eleverna får programmet bra betyg, det är en speciell vi-känsla mellan lärare och elever. Handelsprogrammet skapar nyfikenhet från andra skolor som kommer på studiebesök, då programmet på Knut Hahnskolan har ett unikt upplägg. Det nya sätt att bedriva undervisning har snart pågått i tre år och till sommaren tar första kullen studenten. - Många har klart för sig vilken väg de vill ta efter studenten, mycket tack vare praktikplatserna, externa föreläsningar t ex ute hos företag och aktiv coachning, säger Björn Brorsson.

För att framför allt upplägget i åk 2 ska fungera då eleverna är ute på fyra praktikplatser, är samarbetet med näringslivet i närområdet oerhört viktigt. Enkla Elbolaget fick frågan om de ville
ta emot en elev och nappade.
- För oss är CSR att ta samhällsansvar och vi vill vara en del av samhällets utveckling.
Det handlar inte bara om miljö, utan också om allt från ekonomi till sociala frågor. Våra kärnämnen i CSR-arbetet är miljö, förnybar energi och människor, berättar Cecilia Håkansson, marknadschef på Enkla Elbolaget.

- Att hjälpa elever och unga entreprenörer ser vi inte bara som en del i samhällsansvaret, vi ser det också som en förmån att få ta del av de ungas syn på utvecklingen och framtiden, när det gäller såväl arbetsklimat som miljön. Fler företag borde ta den chansen, avslutar Cecilia Håkansson.

Vid frågor, kontakta:
Cecilia Håkansson, Marknadschef på Enkla Elbolaget
cecilia.hakansson@enklaelbolaget.se

• Livsstil, mode, fritid

Enkla Elbolaget är en del av Dalakraft. Tillsammans med Scandem ingår vi i Jämtkraft. Vår idé är att erbjuda el som är enkel, prisvärd och klimatklok. Sedan 1996 och avregleringen av den svenska elmarknaden har vi konkurrerat med kundanpassade elavtal byggda på kunskap, nytänkande och personlig service.

enklaelbolaget.se