I år drivs Sweden Rock av Ronnebyån

Sweden Rock blir Sveriges första festival som drivs helt av närproducerad och förnyelsebar el. I år produceras elen till hårdrocksfestivalen i närliggande Ronnebyån och Holjeån och levereras av Enkla Elbolaget

Utan el blir det ingen hårdrocksfestival. 2012 drog Sweden Rock lika mycket el som hundratals svenska lägenheter gör under ett helt år.

- Genom att välja närproducerad förnyelsebar el bidrar man till en bättre miljö och så sparar man pengar. El transporteras ofta långa sträckor och det betyder att man måste dra stora ledningar kors och tvärs över landet. Det är både dyrt och i många fall onödigt, säger Kenneth Johansson VD på Enkla Elbolaget.

Kommer elgitarrerna att tystna om vattennivån blir för låg i vattenmagasinen?
- Nej, det finns ingen risk för det. Även om det inte regnar något under maj månad finns det tillräckligt med vatten i åarna för att säkra energitillförseln, säger Kenneth Johansson.

Samtidigt som Sweden Rock lockar besökare från hela Sverige har verksamheten en stark förankring i Blekinge. Sweden Rock har blivit en nationell angelägenhet och bidragit till att sätta Blekinge på kartan. Dessutom bidrar de cirka 33 000 festivalbesökarna med väsentliga intäkter till det lokala näringslivet.

- Genom att välja närproducerad förnyelsebar el bidrar vi till det lokala näringslivet. Vi försöker alltid att prioritera närproducerade och miljövänliga alternativ, därför passar samarbetet med Enkla Elbolaget oss så bra, säger Martin Forssman Vice VD på Sweden Rock.
Enkla Elbolaget kan idag erbjuda alla svenska hushåll närproducerad el.

Kenneth Johansson, VD Enkla Elbolaget
Mobil: 0708 - 45 15 82

Martin Forssman Vice VD, Sweden Rock Festival
Mail: martin@swedenrock.com