Teknisk innovation håller koll på mobilen på Sweden Rock Festival

I samband med Sweden Rock Festival erbjuder Enkla Elbolaget gratis laddning till alla festivalens mobiler. Telefonen kan lämnas in för laddning på en bemannad station, och för att säkerställa att rätt mobil hamnar hos rätt ägare används helt ny teknik. En iPad sammankopplad med avancerad fingeravtrycksteknik från Precise Biometrics.

Precise Biometrics teknik, Tactivo, får allt större spridning och nu introducerar Enkla Elbolaget tekniken för den breda allmänheten genom att ta den till Sweden Rock Festival.

-Som sponsorer till festivalen vill vi förenkla tillvaron för festivalbesökarna. Mobilen är en viktig del av vår identitet och vardag och dagens telefoner behöver ofta laddas. Att skapa en unik tillämpning ligger helt i vår linje att genom innovationer förenkla vardagen. Med Precise Biometrics teknik kan festivalens besökare under kontrollerade former enkelt ladda sina mobiler, säger Thomas Anderson, Chef IT/Digital affärsutveckling på Enkla Elbolaget.

Vid inlämning av telefonen scannas fingeravtrycket från mobiltelefonens ägare med hjälp av en iPad och en Tactivo (Precise Biometrics skyddsskal för iPad), som förvandlar avtrycket till en datakod. Koden kopplas samman med mobilnumret och när telefonen hämtas ut matchas fingeravtrycket mot datakod och mobilnummer. Det säkerställer att rätt person får rätt telefon och därefter raderas både nummer och datakod från databasen. (Se gärna bifogad demonstrationsfilm.)

Tekniken blir allt mer publik
Tactivo är en produkt med stor potential och Precise Biometrics tror att den kan spridas till fler publika användningsområden.

-Vi är väldigt glada över samarbetet med Enkla Elbolaget och tycker det är spännande att de har valt att använda vår teknik under Sweden Rock Festival. För oss är det nytt att tekniken används under en festival och vi hoppas att det kan väcka fleras intresse. Generellt märker vi ett ökat intresse för vår produkt, och lösningen som används på Sweden Rock Festival visar de möjligheter som finns med den, säger Thomas Marschall, VD Precise Biometrics.

Sweden Rock är en hårdrocksfestival i Sölvesborg som årligen attraherar runt 30 000 besökare. I år infaller festivalen 5-8 juni.

Thomas Anderson, Chef IT/Digital Enkla Elbolaget
Mail: thomas.andersson@enklaelbolaget.se

Kenneth Johansson, VD Enkla Elbolaget
Mobil: 0708 - 45 15 82