​Så bidrar de till ett mer hållbart samhälle

​Så bidrar de till ett mer hållbart samhälle

Smart energiförbrukning var huvudtemat när LOS Energy bjöd in till det årliga energiseminariet LOS Energy Day i Oslo. IKEA, Entra och Statnett tillhörde de aktörer som äntrade scenen för att berätta mer om hur man jobbar med att möta krav från konsumenterna och bidra till ett grönare samhälle.

– LOS Energy Day har med tiden kommit att bli en etablerad mötesplats för folk i branschen. Vi satsar på att leverera ett varierat och relevant innehåll. Hållbarhet är viktigt både för norska företag och globalt, vilket återspeglades i årets program. När det gäller att bidra till ett grönare samhälle är en sänkt energiförbrukning och lägre effekttoppar en viktig del liksom även övergången från fossila till förnybara energikällor. Därför valde vi smart energiförbrukning som årets huvudtema, förklarar Atle Knudsen, vd för LOS Energy.

Sänkt energiförbrukning med 40 procent
Under LOS Energy Day klev både IKEA och fastighetsbolaget Entra Eiendom upp på scenen och presenterade hur man jobbar med energieffektivisering och energistyrning. IKEA har sänkt sin energiförbrukning med 40 procent på bara några år. Möbelkedjan har som mål att bli 100 procent förnybara före 2020. Just nu ligger man på 75 procent. För att nå målet har IKEA bland annat anlagt stora vindparker och installerat solcellspaneler. IKEA har även investerat i energismarta lösningar som har reducerat företagets energiförbrukning avsevärt.

Från 232 kWh till 152 kWh
Entra Eiendom berättade om hur ny teknologi spelar en viktig roll för företagets sänkta energiförbrukning och lägre effekttoppar. Bland annat anpassar fastighetsbolaget för energiväxling mellan fastigheterna och solceller på fastigheterna. Fastighetsbolaget har sedan 2006 sänkt sin energiförbrukning från 232 kWh per kvm till 152 kWh per kvm. Entra har en egen hållbarhetsstrategi som bland annat definierar att man ska arbeta nära hyresgästerna för att införa miljövänliga energiåtgärder i alla fastigheter och företagets mål är att ha en BREEAM-certifiering på alla nybyggen.

Framtidens kraftnät
Statnetts koncernchef, Auke Lont, deltog på energidagen för att berätta mer om hur man arbetar med att lösa utmaningarna i kraftnätet. Under kommande år kommer belastningen att öka och åtgärder behöva vidtas. Auke Lont berättade bland annat om hur Statnett förbereder sig för framtiden genom att utveckla effektiva marknader, fokuserar på digitalisering och utvecklar starkare kraftnät.

Den förnybara framtiden
LOS Energys kraftexpert, Andreas Myhre, avslutade energiseminariet med en färsk statusrapport om kraftmarknaden. Huvudfokus låg på övergången från fossil till förnybar energi ur ett globalt perspektiv.

LOS Energy Award 2017 delades ut under evenemanget. De nominerade till att vinna priset var trälimstillverkaren Dynea, industrijätten Saint-Gobain Ceramic Materials samt fastighetsbolagen Omsorgsbygg Oslo KF och Bane NOR Eiendom. Vann gjorde den sistnämnda kandidaten, Bane NOR Eiendom.

LOS Energy Day är en årlig tradition. Vi återkommer med mer information så snart vi har spikat datum för 2018.