Nedblåsta elpriser

Rekordmycket vindkraft gav prisfall i mars, men nivån är fortfarande hög.

De flesta förberedde sig på att elpriset i mars skulle bli högre än för mars förra året: Priserna på utsläppsrätter har varit fortsatt höga och resursbalansen i Norden tydde på att priserna från februari skulle hålla i sig.

Tillsammans med ett prisfall på kol och gas drog vindarna in över Tyskland och blåste omkull alla prisprognoser. Detta gjorde att det nordiska systempriset landade på i snitt 40,86 €/MWh i mars, ett fall på 5 euro i förhållande till februari och nästan 3 euro lägre än marspriset förra året.

Men tro för den skull inte att priserna är låga, även om de har fallit: Årets marsmånad är faktiskt hela 40 % högre än snittpriset för mars under de senaste fem åren.

Blåsig månad
Orsaken till att priset gick ner istället för upp kan som tidigare nämnts till stor del förklaras av en rekordhög vindkraftsproduktion, framförallt i Tyskland. Aldrig någonsin tidigare har det producerats så mycket vindkraft i Tyskland på en månad.

För att sätta det i perspektiv: Produktionen av vindkraft i Tyskland levererade mer el än all kraftproduktion i Norge under en kall vintermånad. Även för året som helhet kan den tyska vindkraften leverera mer kraft än vad som produceras i Norge på årsbasis.

Förbättrad resursbalans
Även här hemma har vädret betytt mycket för elpriserna: Mars gav oss betydligt mer nederbörd än normalt för årstiden, något som har fyllt på vattensystemen i Norden rejält.

Relativt milda temperaturer har samtidigt hållit efterfrågan på en låg nivå. Kraftflödet ut från Norden har bromsats av relativt låga priser utanför de nordiska länderna och även detta har bidragit till att förbättra resurssituationen under mars.

Råvarupriser och ekonomi
Men kraftmarknaden nöjer sig självklart inte med att titta på en månad i taget. Horisonten är betydligt längre och i mars fick marknaderna ta emot många negativa signaler om den fortsatta utvecklingen. Både konjunkturbarometrar, statistik och räntekurvor tyder på att vi kommer att se ett fall i råvarupriserna framöver. Detta drar ner de europeiska kraftpriserna både på kort och lång sikt. I Norden ser förbättringen i resursbalansen ut att ha en dämpande effekt på elpriserna på kort sikt, medan priserna på längre sikt har gått ner mycket parallellt med prisnedgången vi ser i Europa.

Om Entelios

Entelios erbjuder ren energi, spetskompetens och teknologi som gör det möjligt för industribolag samt små och stora företag i näringslivet och offentliga verksamhet att bli ledande på området klimatvänliga energilösningar.

Kärnverksamheten är styrning av och handel med förnybar energi på den norska, nordiska och europeiska elmarknaden å kundernas vägnar.

• Entelios har 120 anställda fördelade på åtta platser (Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Göteborg, Berlin, München och Zürich)
  • Norden har Entelios ansvar för en kundportfölj på över 20 TWh (årsförbrukning för ca 1,3 miljoner hushåll).
  • Bolaget erbjuder alla uppdragsgivare en 100 % förnybar energi-garanti.
  • Entelios är ett helägt dotterbolag till Agder Energi AS