​Största prisuppgången på sex år

Kolrusch i Kina och lite nederbörd i Norden påverkade elpriset i november. Resultatet blev den största prisuppgången på el sedan 2010.

– Uppgången på elmarknaden blev märkbar i november. Det är sex år sedan vi senast såg något motsvarande, säger Andreas Myhre, elhandelschef på LOS Energy.

Valresultatet i USA gav inget utslag på elmarknaden. Det gjorde däremot Kinas stora inköp av kol. Kol är alltjämt världens mest använda energikälla och kineserna dammsög marknaden tidigt i november. Det ledde till en kraftig prisökning som även präglade andra energimarknader.

Kolpriset har mer än fördubblats sedan februari, efter att det har rått en fallande trend sedan finanskrisen i november 2008. Senaste gången priserna steg mycket var 2010, och det som då drev upp priserna var en ovanligt kall och torr period både vinter och höst under samma kalenderår. För elprisets del hjälpte det inte att november i år blev torrare än normalt.

Vattenmagasinen är nu lägre än de brukar vara denna tid på året. Genomsnittligt grossistpris i Sverige steg till 40,4 öre/kWh i november, från 35,1 öre i oktober. Det genomsnittliga priset i november under de senaste tio åren har legat på 38,3 öre/kWh.

– Efter att kineserna har beordrat att landets stängda gruvor ska öppnas igen, backade kolpriserna tillbaka ganska mycket mot slutet av november. Grossistpriset på el for 2017 förväntas ligge på 24,1 öre/kWh, säger Andreas Myhre.

LOS AS äger och driver de två varumärkena LOS Energy och LOS som är verksamma på företags- respektive privatmarknaden i Norden och Norge.

Med en årlig försäljning på ca 8 TWh (årsförbrukning för ca 500 000 hushåll) är LOS Energy den största energileverantören på den norska företagsmarknaden.

Sedan 2007 har LOS AS haft en portfölj i tillväxt. Kärnverksamheten går ut på att sänka energikostnaderna för våra kunder genom att sälja, förvalta och identifiera energilösningar anpassade efter kundens behov.

LOS AS är ett helägt dotterbolag till Agder Energi AS med huvudkontor i Kristiansand och kontorer i Oslo,Göteborg och Arendal.