Pressmeddelande -

Envac ABs dotterbolag Envac Scandinavia AB blir ny entreprenör i Stockholm för insamling av hushållsavfall med mobil sopsug.

”Vi är mycket glada över att få det här uppdraget, säger Joakim Karlsson, VD för Envac Scandinavia. Vi har levererat de flesta av sopsugsystemen i Stockholm och nu får vi för första gången ett helhetsansvar. Det ger oss förutsättningar att ge användarna av systemen en ännu högre driftsäkerhet. Vi kommer att vidareutveckla hela systemet med mobil sopsug, även för
exportmarknader.”

Kontraktet löper från 2015-04-01 till 2020-03-31.

Envacs nya sugbilar, som utvecklats tillsammans med Scania kommer att köras på 100% rapsolja och vara utrustade med Euro6 motorer. Sugprocessen kommer att vara betydligt tystare än föregående generationer. De nya bilarna kommer liksom tidigare möjliggöra vägning av avfallet, berättar Henrik Reutgard, utvecklingsansvarig för mobil sopsug på Envac.

Eftersom stadens invånare producerar allt mer avfall och samtidigt ställer högre krav på renhet, miljö och säkerhet ökar intresset för Envac’s sopsystem, berättar Joakim Karlsson. ”All öppen hantering av avfallet elimineras samtidigt som släpande av tunga kärl och containrar i och utanför fastigheten försvinner.”

I Stockholm nyttjar ca 40 000 hushåll mobila sopsugssystem där de äldsta har funnits i över 20 år. Driftsäkerheten vid tömning är ca 97%.

Envac installerar sina sopsuglösningar i ett trettiotal länder i Europa, Asien, Nord- och Sydamerika. Alltfler städer visar intresse för den här typen av automatiserade, slutna lösningar.

”Vi har över 50 utländska delegationsbesök om året till våra anläggningar i Stockholm, Göteborg och Malmö, berättar Joakim Karlsson. Det här kontraktet ger oss ytterligare en chans att både visa och vidareutveckla svensk miljöteknik”.

• mobil sopsug
  • sopsug

Envac uppfann sopsugstekniken i början av 60-talet. Idag finns systemet installerat över hela världen – i bostadsområden, affärscentra, stadskärnor, industrikök, sjukhus och flygplatser.

Envacs sopsugslösningar innebär en hållbar, miljöriktig hantering av avfall. Systemet införlivas med övrig infrastruktur - elektricitet, avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla och vatten - och på så vis elimineras all öppen, manuell hantering.

De miljö- och effektivitestmässiga vinsterna med tekniken är avsevärda i synnerhet för områden med stora avfallsmängder och höga hygienkrav.

Systemet är nu allmänt betraktat som framtidens avfallshantering.

Envac är ett av de ledande miljöteknikföretagen i Sverige, med 38 kontor i 21 länder i Europa, Mellanöstern, Asien, Nord- och Sydamerika och Australien.

Antal anställda är drygt 600 personer. VD för Envac AB är Christer Öjdemark. Envac AB är helägt av Stena Adactum AB och ingår i Stena-sfären.

Några flaggskeppsinstallationer är Floridas Disneyland, Barcelonas Olympiska by, Londons Wembley City och Mellanösterns Jumeirah Beach.

Läs mer om Envac på www.envacgroup.com eller www.envac.se

Joakim Karlsson

Presskontakt CEO, Envac AB 0705 46 13 55