Ny koncernchef för Envac

Envac har anställt Claes Scheibe som ny koncernchef med tillträde den 15 juni 2015. Han ersätter avgående koncernchefen Christer Öjdemark.

Claes Scheibe är för närvarande Vice President för Power Electronics på Alstom Grid SAS i Paris. Dessförinnan innehade han flera chefspositioner inom ABB i Sverige.

Christer Öjdemark som varit koncernchef sedan 2002 kommer att ta över rollen som styrelseordförande för företaget. Nuvarande ordförande, Martin Svalstedt, VD för Stena Adactum kommer fortsättningsvis att bli kvar som styrelseledamot i Envac AB.

Martin Svalstedt kommenterar förändringarna: ”Jag är mycket nöjd med valet av Claes Scheibe som ny koncernchef för Envac. Han medför värdefull managementkompetens och internationell erfarenhet och hans framgångsrika insatser i tidigare befattningar gör honom väl rustad för att leda och utveckla Envac som ett ledande miljöteknikbolag.”

Martin Svalstedt fortsätter: ”Jag är också mycket tacksam för att Christer Öjdemark under sin tid som koncernchef har utvecklat Envac till en världsledande position inom automatiska insamlingssystem för avfall och en viktig leverantör av kostnadseffektiva avfallsinfrastrukturlösningar för modern stadsutveckling. Mot denna bakgrund av erfarenhet och personliga kvaliteter är han mycket väl lämpad att ta över rollen som styrelseordförande för Envac.”

Stockholm 2015-03-11

Martin Svalstedt

Styrelseordförande, Envac AB

Om Envac

Envac uppfann sopsugstekniken i början av 60-talet. Idag finns systemet installerat över hela världen – i bostadsområden, affärscentra, stadskärnor, industrikök, sjukhus och flygplatser.

Envacs sopsugslösningar innebär en hållbar, miljöriktig hantering av avfall. Systemet införlivas med övrig infrastruktur - elektricitet, avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla och vatten - och på så vis elimineras all öppen, manuell hantering.

De miljö- och effektivitetsmässiga vinsterna med tekniken är avsevärda i synnerhet för områden med stora avfallsmängder och höga hygienkrav.

Systemet är nu allmänt betraktat som framtidens avfallshantering.

Envac är ett av de ledande miljöteknikföretagen i Sverige, med 40 kontor i 21 länder i Europa, Mellanöstern, Asien och Nord- och Sydamerika.

Envac är ett helägt dotterbolag till Stena Adactum AB, som ägs av Stena AB. Stena Adactum är Stena Sfärens investmentföretag. Med ett långsiktigt ägarperspektiv investerar Stena Adactum i svenska såväl noterade som onoterade bolag där de flesta har ett internationellt fokus.

Joakim Karlsson

Presskontakt CEO, Envac AB 0705 46 13 55