Enzymatica ökar omsättningen för 2013 långt över sitt finansiella mål

Bioteknikföretaget Enzymatica meddelar att omsättningen för 2013 kraftigt kommer att överstiga målet på 7 Mkr som företaget kommunicerade i bokslutskommunikén 2012. De preliminära siffrorna för 2013 visar att Enzymatica kommer att nå en omsättning överstigande 10,5 Mkr (0,9 Mkr), vilket är över 50 procent mer än det finansiella målet. För det fjärde kvartalet 2013 beräknas omsättningen uppgå till 6,0 Mkr, (0,4 Mkr). Bakom den goda försäljningsutvecklingen ligger den framgångsrika lanseringen av ColdZyme®Munspray mot förkylning på den svenska marknaden. Enzymatica har under året slutit avtal med de flesta apotekskedjorna i landet. Under hösten har företaget drivit en omfattande marknadskampanj som har placerat ColdZyme på topp 10-listan över mest sålda förkylningsprodukter i värde.

Som tidigare meddelats kommer Enzymatica att publicera sin bokslutkommuniké för 2013 den 4 februari 2014 med fullständiga siffror över den ekonomiska utvecklingen.

Siffrorna inom parantes ovan anger omsättningen för 2012 respektive för fjärde kvartalet 2012.

För mer information om Enzymatica, kontakta:
Michael Edelborg Christensen, VD Enzymatica AB (publ), 0768-14 41 66, michael.christensen@enzymatica.se

• bokslutskommunike
  • finansiella mål
  • Coldzyme Munspray
  • Coldzyme
  • enzymatica

Enzymatica AB (publ) är ett publikt bioteknikbolag med fokus på forskning, utveckling och försäljning av medicintekniska produkter baserat på en patenterad enzymteknologi. Enzymatica har flera projekt i pipeline mot sjukdomar på hud-, svalg- och slemhinna. Enzymatica har idag två registrerade medicinteknik produkter, PeriZyme Tuggummi CE mot munhålans sjukdomar samt ColdZyme Munspray CE mot förkylning som nyligen lanserats på apotek och hälsofack i hela landet.

Om Enzymatica på webben
Enzymaticas Pressrum »
Enzymaticas Webbplats »
Enzymatica på LinkedIn »
Enzymatica på Twitter »
För Investerare »
ColdZyme Webbplats »
ColdZyme på facebook »

Fredrik Lindberg

Enzymatica går själv i Skandinavien och med partners internationellt

Efter framgångarna med försäljningen av ColdZyme®Munspray mot förkylning i Sverige har Enzymatica beslutat att själv svara för försäljningen av ColdZyme på de Skandinaviska marknaderna. För resten av Europa och andra marknader kommer företaget att arbeta med inlicensiering- och distributionsavtal. För dessa marknader fortsätter Enzymatica att förhandla med det internationella läkemedelsföretaget A

Enzymatica får full marknadstäckning genom grossistavtal med Tamro

Bioteknikföretaget Enzymatica har slutit avtal med läkemedelsgrossistföretaget Tamro om distribution och försäljning av ColdZyme® Munspray mot förkylning för den svenska marknaden. Avtalet innebär att konsumenterna även får möjlighet att köpa produkten via bland andra Cura- och Lloydsapoteken. Sedan tidigare har Enzymatica avtal med flertalet av landets apotekskedjor.
- Det här är Enzymaticas f

Enzymatica startar nytt produktområde och etablerar dotterbolag i USA

Bioteknikföretaget Enzymatica startar ett nytt produktområde, veterinärmedicinska produkter, och planerar för försäljning på den nordamerikanska marknaden. De första produkterna kommer att lanseras i mitten av 2014 och beräknas generera försäljning för Enzymatica under det andra halvåret.
Enzymatica har under det senaste året bedrivit ett utvecklingsarbete för framtagning av veterinärmedici

COLDPREV studien: ColdZyme Munspray reducerar både virusmängd och antal förkylningsdagar hos infekterade jämfört med placebo

Enzymatica rapporterar idag positiva resultat från en klinisk pilotstudie på 46 personer som genomfördes på Öron-Näsa-Hals kliniken på Skånes Universitetssjukhus i Lund. Hos de personer som blev infekterade av förkylningsviruset reducerade ColdZyme Munspray både virusmängd och antal förkylningsdagar jämfört med placebo.
-  Det här är mycket intressanta och lovande resultat. COLDPREV-studi