Fredrik Lindberg ny VD för Enzymatica

Enzymatica har utsett Fredrik Lindberg som ny VD med tillträde under våren 2015. Han kommer att efterträda Christian W Jansson, som haft rollen som tillförordnad VD sedan september 2014.

Fredrik Lindberg är Chief Scientific Officer och medgrundare av BoneSupport AB, och var dess VD under perioden 2001-2012. Han ingår i Enzymaticas styrelse sedan 2012 och är väl insatt i bolaget.

”Enzymatica befinner sig i en expansiv fas där kombinationen av internationell försäljning och produktutveckling är väsentlig. Med sina tidigare erfarenheter samt kunskaper om Enzymatica kan Fredrik redan från start ta bolaget mot nästa fas i sin utveckling, vilket innebär fortsatt expansion och utveckling av verksamheten”, säger Christian W Jansson, tf VD för Enzymatica.

Fredrik Lindberg har lång erfarenhet från life science-industrin samt tillväxtbolag med internationell verksamhet. Tidigare positioner inkluderar bland annat VD på BoneSupport AB, Nordic Medical Director på Searle Pharmaceuticals, samt Chefsöverläkare på Avd för Klinisk Farmakologi på Universitetssjukhuset i Lund. Han är legitimerad läkare och docent i klinisk farmakologi.

”Det gläder mig att få möjlighet att aktivt delta i utvecklingen av Enzymatica. Jag har under ett antal år följt Enzymaticas utveckling på nära håll och är fascinerad av potentialen i bolagets enzymteknologi och kompetensen i organisationen. Att få möjlighet att leda arbetet i en sådan miljö är både hedrande och en inspirerande utmaning”, säger Fredrik Lindberg.

I samband med att Fredrik Lindberg tillträder som VD i Enzymatica kommer han att lämna bolagets styrelse. Christian W Jansson kommer att återgå som styrelseordförande.

Foto på Fredrik Lindberg finns bifogat (ange Foto: Enzymatica AB).

För mer information, kontakta:
Christian W Jansson, tf VD Enzymatica AB
Telefon: 0706-37 12 58. E-post: ir@enzymatica.se

Fredrik Lindberg
E-post: ir@enzymatica.se

Tina Dackemark Lawesson, Senior Communications Officer Enzymatica AB
Telefon: 046-286 31 00. E-post: tina.lawesson@enzymatica.se

Enzymatica AB är ett bioteknikbolag med fokus på utveckling och försäljning av produkter baserade på ett köldanpassat enzym från djuphavstorsk. Utvecklingsarbete omfattar medicintekniska produkter inom övre luftvägsinfektioner och oral hälsa, samt veterinärprodukter inom oral hälsa och dermatologi. Den medicintekniska portföljen omfattar ColdZyme® Munspray mot förkylning. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Aktietorget. För mer information, besök www.enzymatica.se.

Carl-Johan Wachtmeister

Communication Officer Investor Relations, Corporate Communication +46(0) 701 885 021