Scale-ups växer med Nordic Scalers på Epicenter

Den nordiska regionen stärker sin position som plats för utveckling av snabbväxande, digitala företag genom att för tredje gången stå värd för Nordic Scalers Lab. I projektet får 11 av Nordens mest lovande scale-up-företag samlas på Epicenter för ett 10-veckorsprogram under namnet Nordic Scalers.

Nordic Scalers är ett initiativ som syftar till att öka antalet nordiska företag som på kort tid förmår öka sina marknadsandelar, intäkter och anställda. Projektet Nordic Scalers är initierat och finansierat av Nordic Innovation och implementerad av Epicenter, Rainmaking, Startup Norway, Maria 01 och Icelandic Startups. Efter ansökningar ges utvalda företag möjlighet att delta i olika event, lokala ”Scale-up Sessions” och det tio veckor långa programmet ”Nordic Scalers Lab” hos Epicenter.

Företagen är uttagna i hård konkurrens av många sökande. De kommer nu att ges möjlighet till rådgivning, utvecklade affärsnätverk och under strukturerade former kunna dela med sig till och stötta varandra. Med Epicenter som plattform och under ledning av erfarna entreprenörer, mentorer och experter ligger fokus vid att öka deras kapacitet att framgångsrikt skala upp sina verksamheter.

- Den infrastruktur som idag finns till stöd för start-ups saknas för etablerade företag med outnyttjad potential att skala upp och växa i kapacitet. Med Nordic Scalers Lab skapar vi sådana möjligheter för Nordens mest innovativa företag, så att dessa med kraft kan bidra till jobb, tillväxt och internationell konkurrenskraft, säger Mahesh Kumar, VD för Result och medgrundare i Epicenter.

Den nordiska regionens förmåga att skapa framgångsrika start-ups har lett till att framförallt Stockholm betraktas som ett europeiskt Silicon Valley. Näst efter den välkända tech-regionen i Kalifornien har Norden producerat flest företag per capita som värderas till mer än en miljard dollar – så kallade unicorns. Bland dessa finns framgångssagor som iZettle, Klarna, Spotify, Skype, Supercell, Unity Technologies och Mojang. Nu är utmaningen för Norden att öka möjligheterna för nya men etablerade företag att skala upp och lyckas internationellt.

- En bred community för scale-ups håller på att etableras i Norden. Med Nordic Scalers-programmet bidrar vi till att Norden blir en ledande region för företag att skala upp i, säger Anna-Maija Sunnanmark, senior rådgivare på Nordic Innovation.

För att ett företag ska kvalificera sig att söka till Nordic Scalers krävs att:

• Företaget gjort vinst de senaste tre åren
  • Har en årlig omsättning om minst 2 miljoner euro
  • Har minst 10 anställda
  • Årlig tillväxt om minst 20 procent de senaste tre åren

Fakta om Nordic Scalers Lab

Detta är den tredje av fyra grupper företag som ska genomgå Nordic Scalers Lab, i år är nedan bolag utvalda:

Fishbrain, Sverige
Crowdsourcead fiskeridata som tillsammans med maskininlärning ger användare prognoser för fiske.

Volumental, Sverige
Hjälper användare hitta perfekt passande skor med hjälp av AI.

Readly, Sverige
Ett Spotify för tidningar.

Gigstr, Sverige
En plattform som hjälper företag hitta och anställa studenter och unga på ett tryggt sätt.

Star Stable, Sverige
Det främsta MMO RPG-spelet om hästar.

Kaptio, Island
Ett bokningssystem för flygbolag, där användare kan söka och matchas med de bästa och billigaste resvägarna.

Meniga, Island
Hjälper finansiella institut över hela världen använda sin data för att anpassa sina digitala kanaler och driva konsumentengagemang.

Quuppa, Finland
Tillhandahåller innovativa positioneringssystem I realtid (RTLS) med hjälp av patenterad teknologi.

Trademark Now, Finland
En smart webbplattform för varumärkeshantering för reklambyråer, advokatbyråer och andra företag.

Go Dream, Danmark
Erbjuder presentkort inom ett stort område av unika och varierade upplevelser.

Happy Helper, Danmark
Kopplar samman människor som behöver städhjälp med andra som vill städa.

Om Nordic Innovation
Nordic Innovation är en nordisk organisation som arbetar för att främja gränsöverskridande handel och innovation. Nordic Innovation finansieras av Nordiska ministerrådet som är den officiella mellanstatliga samarbetsorganisationen i Norden. Nordic Innovation stöder projekt och program för att stimulera innovation och entreprenörskap samt arbetar för att förbättra ramvillkoren för nordiska marknader och export.

• tech

Epicenter är Stockholms första digitala innovationshus. En kreativ mötesarena för snabbväxande digitala företag och storföretag som vill samarbeta utveckla och växla upp sin digitala affär. Medlemmar i Epicenter erbjuds allt från smarta kontor till innovationslabb och utbildningsprogram. Epicenter finns i Stockholm, Oslo, Amsterdam, Helsingfors  och med en digital plattform i New York (i samarbete med SACCNY, Swedish American Chamber of Commerce). Epicenter har utvecklats i samarbete mellan SIME och Result AB.