Nya ordrar till Episcope från Wallnäs

Sågverket Wallnäs AB utanför Mariannelund har just driftsatt sitt andra system för stopptidsuppföljning från Episcope och lagt ordrar på det trejde och fjärde. Det är justerverket som man som andra station efter sågen valt att ansluta. Som nästa stationer väljer man att titta närmre både på sitt hyvleri och sin mätstation. Episcopes system ger förutom full insikt i drift och stopp även en tydliga produktionsrapporter med justerade volymer per dimension och träslag. Även orderhantering ingår, där alla kan följa orderläget.

Systemet för justerverket är det andra för stopptidsuppföljning som Wallnäs köper från Episcope. Förutom det till sågen har man även ett system för analys av sina sågband, även det från Episcope.

"Tack vare Episcopes system får vi mycket bättre koll på produktionen, personalen blir mer engagerad då de kan följa och planera produktionen bättre, samt se vilken inverkan arbetet har på produktiviteten" säger Robert Klitsch, produktionstekniker på Wallnäs.

Genom att koppla ihop systemet med det för sågen får man en bättre översikt över vad som är på väg till justerverket och personalen kan själva planera sina körningar efter det sågen producerar. Torken, som mellanhand, styr när virket är klart att justeras. Genom alla stationer, från såg-planeringen och nedströms kan kommentarer läggas till och redigeras, så att ingen väsentlig information går förlorad.

"Vi tycker att det är jättekul att Wallnäs går vidare med fler system. Det visar att de har haft stor nytta av det vi levererat tidigare" säger Pontus Appel, VD på Episcope.

Wallnäs har även valt att sätta sitt hyvleri under lupp med Episcopes system. Detta system kommer installeras under de närmsta veckorna. Den senaste ordern, på mätstationen, kommer även den att driftsättas inom kort.

• Webbtjänster

• produktionsuppföljning
  • stopptidsuppföljning
  • stopptid