Episerver satsar på e-handel

Episerver, som är den ledande webbpubliceringsplattformen i Sverige, kompletterar nu sitt erbjudande med e-handel. Därmed blir företaget ensamma på den svenska marknaden med en integrerad lösning för webbpublicering, digitala mötesplatser (communities) och e-handel.

Episerver lanserar en komplett e-handelsplattform som är integrerad med företagets befintliga plattform. På det sättet kommer kunderna snabbt kunna bygga och driftsätta högklassiga nätbutiker som har kapacitet för flera varumärken, språk och kanaler. Detta sker i ett strategiskt partnerskap med det amerikanska företaget Mediachase.

- Efterfrågan på e-handel har ökat dramatiskt de senaste två åren, både bland befintliga och nya kunder. Även icke traditionella aktörer vill bygga webbshopar idag, exempelvis inom B2B, säger Episervers vd Peter Larsson.
E-handelslösningen består bland annat av order-, kund- och produkthantering samt katalogfunktioner. Besökarnas synpunkter och erfarenheter kan enkelt kopplas ihop med butikens drift och orderstatus vid varje steg i processen. Dessutom finns fullt stöd för marknadsföring och kampanjer.

- Många av e-handelslösningarna på marknaden idag har upp till 20 integrationspunkter, vilket gör att det tar lång tid och kostar mycket pengar att utveckla och underhålla en e-handelsplats. Vårt mål är att underlätta och förkorta säljprocessen i webbshopen när vi nu ger marknadsförare en mängd nya verktyg, säger Peter Larsson, VD på Episerver.

- Förhållandet mellan Episerver och Mediachase bryter ny mark på ett sätt som CMS-marknaden aldrig tidigare har sett, konstaterar Chris Lutz, VD och koncernchef på Mediachase. Vi är glada över samarbetet med Episerver som bygger vidare på vår produkt och ökar funktionaliteten för systemintegratörer, marknadsföringsbyråer och IT-företag.

Episervers och Mediachases plattformar finns tillgängliga omedelbart. Den Episerverintegrerade e-handelsplattformen väntas under första halvåret 2010.

Maria Wasing
Marknadschef Episerver
E-mail: maria.wasing@episerver.com

Om Episerver:
Episerver grundades 1994 och är idag världens snabbast växande leverantör av plattformar för webbpublicering och digitala mötesplatser. Episervers plattformar används dagligen av 130 000 webbredaktörer på fler än 9000 webbplatser i hela världen. All försäljning av Episervers plattformar sker genom Episervers partnernätverk som omfattar mer än 350 partners i över 30 länder. Företaget är certifierad guldpartner till Microsoft och har fått högsta betyg, AAA, av Dun & Bradstreet sedan år 2000. Episerver har kontor i Sverige, USA, Danmark, Norge, Finland, Holland, Sydafrika, Australien, Vietnam, Ukraina och Storbritannien. För mer information, besök www.episerver.se

Om Mediachase
Mediachase designar, integrerar och bygger innovativa mjukvarulösningar och verktyg för företag som behöver effektivisera sin interna och externa verksamhet. Mediachase har sitt huvudkontor i Los Angeles, Kalifornien, och har för närvarande kontor i Washington, DC och Kaliningrad, Ryssland. Mediachase är ett privatägt företag med en global kundbas. Företaget etablerades 1997. För mer information, besök www.mediachase.com