ImageVault ger smidigare mediehantering i EPiServer 7 CMS

Nu lanserar EPiServer tilläggsfunktionen ImageVault för EPiServer 7 CMS. Lösningen gör det
möjligt för användarna att snabbt och enkelt lagra, hitta och optimera alla typer av mediefiler i EPiServer 7 CMS.

Bilder och annan digital media är centralt i dagens digitala kommunikation och det gäller att snabbt hitta bland alla olika mediefiler när man redigerar sajter på nätet. Därför lanseras nu ImageVault, som är en add-on till EPiServer 7 CMS. Lösningen skapar en komplett översikt över de bilder och andra mediefiler som finns tillgängliga samt var de används. Dessutom säkerställs att användningen inte gör intrång på upphovsrättsliga skydd.

ImageVault för EPiServer 7 CMS innehåller också stöd för att snabba upp hanteringen av bilder och optimera dem för det sammanhang där de ska visas, utan att behöva använda andra program som t ex Photoshop. Det är enkelt att både förhandsgranska bilder och konvertera bildformat samt att beskära och zooma in delar av bilder. Dessutom undviker man att lagra flera kopior av samma bild i olika format. Från en högupplöst version konverteras bilden till optimalt format för det specifika ändamålet, utan att den ursprungliga versionen ersätts, vilket ger ett effektivare sätt att arbeta
med bilder och mediefiler.

– Inom alla organisationer används en mängd olika typer av bilder, videor och dokument för att förbättra och förstärka kundupplevelsen på nätet. Mängden och användningen av digitala mediefiler har ökat kraftigt och många spenderar därför en hel del onödig tid på att leta efter filerna när de väl ska användas. Med ImageVault går det att avsevärt förbättra och effektivisera arbetet genom förbättrad struktur och hantering av mediefilerna. En förbättrad hantering av mediefiler gör också att kommunikationen blir enhetlig och att bildspråket används på rätt sätt för att förstärka varumärket och effektivisera kommunikationen, säger Tom Stenius, produktchef på EPiServer.

Karlstads kommun har fått bra resultat av att använda ImageVault för EPiServer.

– För att kunna arbeta professionellt med bilder behövde vi ett kommungemensamt verktyg, vilket vi inte haft tidigare. Vi använder mycket bilder, såväl på webben som i många andra sammanhang. Eftersom vi lägger en hel del resurser på bildhantering är det viktigt att vi kan arbeta på ett professionellt sätt och utnyttja vårt material till fullo. Med ImageVault kan vi dela med oss av bilder på ett smart sätt, enkelt återanvända bilder och få bra kontroll över nyttjanderätt. Detta sparar vi både tid och pengar på, säger Lisbeth Malmström, kommunikationsstrateg på Karlstad kommun.

ImageVault finns tillgänglig idag. Mer information finns på www.episerver.se/imagevault

Jenny Westerberg, marknadschef Sverige, 070-140 71 40, jenny.westerberg@episerver.com

• meridium
  • mediehantering
  • digital asset management
  • imagevault
  • imagevault for episerver

Episerver är ett svenskt programvaruföretag som utvecklar plattformar för digital marknadsföring och e-handel. Mer än 5000 kunder världen över använder Episervers plattformar som kombinerar innehåll,
e-handel och marknadsföring i flera kanaler. Huvudkontoret ligger i Stockholm, där även avdelningen för forskning och utveckling har sin bas. Episerver har även kontor i Australien, Danmark, Finland, Neder­länderna, Norge, Spanien, Storbritannien, Sydafrika och USA.
Företaget ägs av IK2007-fonden. Se även www.episerver.se