Peter Larsson ny VD i EPiServer

Peter Larsson har utsetts till ny VD i mjukvarubolaget EPiServer. Han kommer närmast från datasäkerhetsbolaget Protect Data där han var VD. I början av året såldes Protect Data till Checkpoint för cirka 4,3 miljarder kronor. – Jag har alltid varit intresserad av att bygga programvaruföretag. Med min erfarenhet och med EPiServers spetskompetens räknar jag med att bolaget ska bli ännu starkare internationellt. Det känns väldigt inspirerande, säger Peter Larsson, VD för EPiServer. Dagens webbplatser och portaler förändras snabbare än någonsin och krav på ny funktionalitet och effektiva system blir alltmer avgörande vid affärer. EPiServer, som utvecklar och säljer plattformar för informationshantering och publicering på webben, är den största aktören i Norden och har nära 200 partners i 22 länder. Med god lönsamhet växer EPiServer snabbare än branschen som växer med 13 procent varje år. Under förra året fick EPiServer cirka 700 nya kunder. – Peter Larssons erfarenhet från att bygga och driva ett globalt programvaruföretag är precis det EPiServer behöver när vi nu ökar takten i vår internationella expansion. Och det ger mig möjlighet att fortsättningsvis fokusera mera på vårt produkterbjudande, säger Mikael Runhem, grundare av EPiServer. Förutom VD för Protect Data har Peter Larsson, 43, haft ledande befattningar i Front Capital Systems och Ericsson samt arbetat som konsult på Cap Gemini och TietoEnator. Källa: IDC För ytterligare information kontakta: Peter Larsson, VD för EPiServer, 08-477 71 00, 070-8327 268 Jenny Westerberg, marknadschef för EPiServer, 08-477 71 77, 070-359 99 06 Om EPiServer EPiServer AB grundades 1994 och är ett privat produktbolag som är ledande inom Web Content Management och portallösningar genom den egna plattformen EPiServer. Mer än 50 000 redaktörer hos cirka 1 800 kunder arbetar dagligen med webbplatser utvecklade med hjälp av EPiServer. Fler än 2700 webbplatser och intranät använder idag EPiServer som plattform. Verksamheten bedrivs med kontor i Sverige, Norge, Danmark, Indien och Storbritannien. www.episerver.se