Varannan svensk vill ha dialog på företagens webbplatser

Ny undersökning visar att fler än varannan svensk värdesätter när företag bjuder in till dialog på sin webbplats. Var tredje svensk fattar allt oftare köpbeslut via diskussionsforum och nästan lika många använder forum på nätet för att lösa olika typer av problem. Men aktivitet och engagemang skiljer sig kraftigt åt mellan olika åldrar. Mest aktiva är 23-35 åringarna. Det visar en undersökning från Episerver med 1 000 svenskar.
De flesta svenskar ger pluspoäng till företag som bjuder in till dialog på sin webbplats, men skillnaden mellan olika åldersgrupper är stor. Hela 70 procent av 23-35 åringarna uppskattar möjligheten till dialog, vilket kan jämföras med 36 procent av svenskarna i åldern 56+.

– Svenskarna blir alltmer sofistikerade i sättet de använder internet och ställer allt högre krav, framför allt i de köpstarka målgrupperna. Undersökningen visar att företag bör ta tillvara möjligheten att interagera med sina målgrupper på webbplatsen. Risken är annars att man devalverar sitt varumärke, säger Maria Wasing, marknadschef på Episerver

Drygt en tredjedel av svenskarna menar att deras engagemang i diskussionsforum på nätet har ökat under det senaste året. Nästan lika många fattar allt oftare köpbeslut via diskussionsforum. Fler än var fjärde svensk använder regelbundet diskussionsforum för att lösa problem på jobbet eller privat.

23-35 åringarna är den grupp som sticker ut mest. I denna grupp är det fler än varannan person som använder diskussionsforum som underlag för sin shopping och nästan lika många använder diskussionsforum för att lösa privata eller arbetsrelaterade problem.

Männen är genomgående mer engagerade och mer aktiva än kvinnorna. Exempelvis använder 38 procent av männen allt oftare diskussionsforum för sina inköp, jämfört med 24 procent av kvinnorna.

Undersökningen gjordes via Cint med 1 000 svenskar under februari månad.
Maria Wasing
Marknadschef Episerver
E-mail: maria.wasing@episerver.com
Om Episerver:
Episerver grundades 1994 och är idag en av världens snabbast växande leverantörer av plattformar för webbpublicering, e-handel och digitala mötesplatser. Episervers plattformar används dagligen av 130 000 webbredaktörer på fler än 9000 webbplatser i hela världen. All försäljning av Episervers plattformar sker genom Episervers partnernätverk som omfattar mer än 400 partners i över 30 länder. Företaget är certifierad guldpartner till Microsoft och har fått högsta betyg, AAA, av Dun & Bradstreet sedan år 2000. Episerver har kontor i Sverige, USA, Danmark, Norge, Finland, Holland, Sydafrika, Australien, Vietnam, Ukraina och Storbritannien. För mer information, besök www.episerver.se