Pilotprojekt gav stororder

Efter ett framgångsrikt pilotprojekt har ABB Marine Systems valt att arbeta med elkonstruktionsverktyget EPLAN Electric P8 Professional. Efter nyår kommer systemet att tas i drift för företagets kontor i tre världsdelar.

– Affären är en av våra största på den nordiska marknaden. Den är en bekräftelse på att vårt system fyller de behov av effektivisering som finns hos systemintegratörer, kommenterar Stefan Bengtsson, vd för EPLAN Software & Service AB.

ABB Marine Systems är en ledande leverantör av system för elektrisk framdrift och kontrollsystem, för avancerat marint bruk. Företaget har kontor i Oslo, Helsingfors, Singapore, Shanghai och Sao Paulo.
– Idag arbetar vi i ett konventionellt AutoCad-system och tvingas till mycket manuellt arbete när vi gör konstruktionsritningar och kretsscheman. Vi såg på möjligheterna att automatisera för att kunna spara ingenjörstid, förklarar Johan Galleberg, Engineering Manager på ABB Marine Systems i Oslo.
– Att verktyget fungerar globalt var ett av våra viktigaste kriterier. Det innebär att våra olika kontor kan arbeta med samma projekt med data samlad i en enda server. Ett annat kriterium var att få ett standardverktyg och ett som är tillräckligt flexibelt för att vi ska kunna få de funktioner vi behöver för vår verksamhet.

Pilotprojektet i våras visade att EPLAN Electric P8 Professional var ett verktyg som väl svarar mot alla uppställda kriterier. Det erbjuder möjligheter för automatisk framtagning och återanvändning av data. Ingenjörerna kan därmed fokusera på konstruktionsarbetet utan att behöva uppdatera tekniska ritningar och dokument för hand.

– Vi får en bättre produkt och kan öka vår kvalitet, säger Johan Galleberg. Vi kan reducera antalet ingenjörstimmar när vi automatiserar med EPLAN. Verktyget underlättar vid uppdateringar och för att skapa teknisk dokumentation vid kundprojekt.

EPLAN är världsledande inom mjukvaror för elkonstruktion. EPLAN-plattformen är moduluppbyggd och anpassningsbar efter användarens behov.
– Vi är mycket glada för det förtroende vi möter. Vi ser att vår satsning på den nordiska marknaden ger resultat enligt plan och det har öppnat möjligheter för att expandera inom nya branscher, understryker Stefan Bengtsson.

Stefan Bengtsson
EPLAN Software & Service AB
Telefon 08- 680 74 17 eller 0706 – 33 36 33
stefan.bengtsson@eplan.se

• Motor

Fler företag än någonsin tidigare har valt att förändra sina arbetsmetoder och tagit ett viktigt steg i en värld som rör sig allt snabbare. På EPLAN Software & Service AB har vi utvecklat innovativa konstruktionslösningar med marknadsledande produkter och tjänster för industrin i 25 år. Vill du veta hur? Läs mer på www.eplan.se. EPLAN Software & Service AB är ett dotterbolag till tyska EPLAN som i sin tur ingår i Friedhelm L O H Group.