Foto: chuck

Den svagaste länken – krönika om narkotikapolitik

I måndags lade moderaterna fram ”nya” idéer om hur man ska minska narkotikaproblemet. De nya idéerna var väldigt gamla och innehöll exakt det som moderaterna tänkt och tyckt om narkotikapolitik de senaste 30 åren. De hade kunnat köra en copy/paste på nåt partiprogram från -82 eller liknande och ingen hade sett någon skillnad. Ökade satsningar på polisen och tullen. Längre straff och mer tvångsvård. Så har det låtit och så verkar det fortsätta att låta.

Trumps narkotikapolitik

I måndags lade Donald Trump fram sin politik för att förhindra drogdöden som pågår där. Donald Trump satte stort hopp till den mur han vill bygga längs Mexico trots att det är väl känt att det mesta av narkotikan som smugglas in från Mexico gör det via vanliga gränsövergångar. Dessutom står vanliga läkemedelsföretag för en stor del av drogdöden i USA genom en omfattande försäljning av opioider. Dessutom pläderade Trump för att införa dödsstraff för langare. Något han inspirerats till av bland annat Kina som har mindre drogproblem än USA. Men de läkare som förskriver opioider eller direktörer för diverse läkemedelsföretag som tillverkar dem, behöver nog inte vara rädda.

I måndags hittades Peter* död av en misstänkt överdos i sitt rum på ett boende i södra Stockholm. Han hade inte dykt upp till sitt metadonteam som blivit oroliga. De ringde upp personalen på boendet som öppnade dörren och hittade Peter. Peters bror hade dött en vecka före och enligt kamrater till Peter skulle han beställa något över nätet till helgen.

I USA dog förra året över 42 000 människor i det som kallas opioidepidemin. I Sverige dog förra året över 900 personer i en narkotikarelaterad död. I USA bor det över 320 miljoner personer. I Sverige tio. I Sverige pratas det inte om någon epidemi. Trots att överdoser i vissa yngre åldersgrupper är den vanligaste dödsorsaken. Man låter det hela bero och pratar pliktskyldigt om tull och polis och hårdare straff.

Internetdroger

Vad var det som gjorde att Peter dog? Han beställde troligtvis droger över nätet från sin telefon. Droger som förmodligen tillverkats i Kina (ni vet det där landet med mindre narkotikaproblem enligt Trump). Han fick dem troligen hemlevererade via posten och trots att han visste att många av preparaten som beställs på det sättet är direkt livsfarliga så konsumerade han drogen.

Han använde en ny teknologi som han hade råd med, drog nytta av globaliseringen, använde sig av vanliga och lagliga distributionssystem och var så pass självdestruktiv att han intog det han köpt.

Moderaterna borde fråga sig:
I vilket led är det effektivast att stoppa denna kedja? Ska man sätta ”väggar” på internet? Hindra globaliseringen och frihandeln? Ska alla paket och försändelser genomgå en narkotikakontroll? Ska såna som Peter, och de är många,buras in, tvångsvårdas , så att han inte kan göra någon beställning överhuvudtaget? Hur går detta ihop med alla skattesänkningar partiet vill göra och den frihet för individen man säger sig värna?

Den svenska narkotikapolitiska debatten är extremt ytlig. Ytligast av alla är moderaterna som envist ropar på mer repression, tillsammans med en del legalister som från andra sidan och på fullt allvar tror att narkotikadödligheten minskar, bara cannabiset släpps fritt.

Att få ner den narkotikarelaterade dödligheten handlar om att ha en inkluderande socialpolitik med en fungerande hälso- och sjukvård. Den svenska narkotikapolitiska debatten borde handla om hur vi får Peter att självmant inte ta den där drogen eftersom hans liv är så bra att han inte vill förlora det.

Text: Per Sternbeck
Notering: Peter heter egentligen någonting annat

Mer att läsa

Läs också artiklen: Legalisering av droger