Familjen Lallerstedt väljer Champagne Henri Giraud

Anna och Erik Lallerstedt startar ett samarbete med Champagnehuset Henri Giraud och vinimportören Lively Wines.
Den äldre av de två har anor från 1600-talet och drivs i dag av Claude Giraud, den 12:e generationen av familjen Giraud-Hémart. Huset är beläget i byn Aÿ som tillhör distriktet Vallée de la Marne i Champagne. Den totala produktionen är 280 000 flaskor årligen fördelat på ett 10-tal olika champagner.
Lively Wines är en betydligt yngre aktör och startades 2014 av Andreas Wickman och Eric Edlund. De har båda ett förflutet hos några av branschens största och mest välrenommerade importörer.
Ett stort kvalitetsfokus, passion, mycket glädje och hållbart tänkande är dock ledord för såväl Champagne Henri Giraud, Lively Wines som Eriks Restauranger.
Ny huschampagne för Eriks Restauranger blir Champagne Cuvée Erik Lallerstedt. Champagnen innehåller 70 % Pinot Noir och 30 % Chardonnay. 5 % av vinet är s k ”reservvin” lagrat i ekfat från Argonneskogen öster om Aÿ. Just ek från Argonne är signifikativt för Henri Giraud.
”Champagne är ett både festligt och naturligt inslag i ett restaurangbesök för många av våra gäster och givetvis också för mig. Jag är verkligen både stolt och glad över detta, som jag hoppas, både långa och utvecklande samarbetet mellan Champagne Henri Giraud, Lively Wines och Eriks restauranger”, säger ägare Anna Lallerstedt.
Champagne Cuvée Erik Lallerstedt från Henri Giraud lanseras på Eriks Gondolen, Eriks Vinbar och Eriks Bakficka under september månad. Den finns tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment med varunummer 77144 till priset 369 kr.

• Mat, dryck

• lively wines
  • anna lallerstedt
  • eriks restauranger
  • eriks vinbar
  • eriks bakficka
  • eriks gondolen
  • cuvée erik lallerstedt

• Stockholm

Tillsammans driver familjen Lallerstedt restaurangerna Gondolen, Eriks Bakficka och Eriks Vinbar. Eriks Restauranger är levande restauranger som är till för många där alla är välkomna, och vi erbjuder svenska traditioner i en klassisk tappning. Där lyxen är given för gästen.

Anna Lallerstedt