Intervju: Konsten att skapa livskraftiga bolag

Pontus Cornelius, vd och koncernchef för Ernströmgruppen, har tidigare blivit intervjuad för Aktuell Teknik, en kundtidning från bolaget Armatec som ingår i Ernströmgruppen. Bolagen i Ernströmgruppen drivs efter en unik affärsmodell som handlar om att kombinera det bästa av två världar – entreprenörsanda och storföretagande. Hur går det till egentligen?

Hej Pontus, vad gör Ernströmgruppen?
Vi utvecklar och förvärvar nordiska nischföretag inom teknikhandel och industri utifrån en filosofi som bygger på gammal hederligt affärsmannaskap där man tar varandra i handen, tittar varandra djupt i ögonen och gör det man säger att man ska göra.
Vår ambition är att varje bolag ska drivas och utvecklas självständigt genom starka ledare och medarbetare som vill ta ansvar för sitt bolag och göra skillnad i sin vardag. I ryggen finns det stora företagets resurser som, finansiell stabilitet, nätverk, kompetens, karriärvägar och investeringsmöjligheter – även i dåliga tider.
Varje bolag är nära sina kunder och avgör därmed bäst själv den bästa vägen framåt för just sitt unika bolag. Ibland innebär det ett samarbete med andra bolag i Ernströmgruppen, men det är inget självändamål.
Ernströmgruppen är ingen koncern – utan ett nätverk av företag som kan samarbeta om bolagen ser styrkan i det.

Hur gör man ett lyckat förvärv?
Att förvärva ett bolag är lätt om du har pengar. Vill du däremot förvärva ett bolag som du ska leva med utan exitagenda så måste processen få ta sin tid. Du måste lära känna människorna, och lära känna bolaget. Ta reda på ägarnas drivkrafter med företaget och hur de filosoferar kring livet i stort. Det innebär många koppar kaffe längs resans gång, men är nödvändigt eftersom bolag inte enbart går att förklara matematiskt i Excel. Det är snarare ett giftemål vi pratar om, och att då inte blanda in känslor leder sällan till ett livslångt äktenskap.

När båda sidor är övertygade om att affären är rätt för sina respektive bolag är det handslag som gäller. Självklart dokumenterar vi allt som vi kommit överens om, det behövs inte minst som stöd för minnet, men viktigast är att vi ska kunna se varandra i ögonen även efter affären. Det är oerhört viktigt för oss att säljaren förstår vilken sfär som han eller hon kommer in i. Dels för att kunna se personal, kunder och leverantörer i ögonen , dels för att känna att det finns goda förutsättningar att arbeta vidare med oss även efter förvärvet.

Vilka ingredienser krävs för framgång?
Enligt vår omvärldsanalys finns det fyra områden som egentligen alla nordiska företag måste vara excellenta inom för att överleva internationellt i framtiden. Vi kallar dem för våra 4S: Sales, Service, Supply och Staff. Att förstå den digitalisering som sker i samhället är också viktigt och att integrera den i våra 4S är centralt.
Armatec är ett föredöme med sin e-handelsplattform, ambition kring intern effektivisering och närvaro generellt i den digitala världen.

Tycker du som läsare det här var intressant? Besök gärna Ernströmgruppens webbplats för mer information om affärsmodellen "Samlad entreprenörskraft".
Vill du veta mer om Armatec? besök
Armatec.se