Ernströmgruppen överträffar tidigare års rekordresultat

Ernströmgruppen – en mycket pigg 100-åring

Det privata industrikonglomeratet Ernströmgruppen stänger 2016 års böcker och konstaterar att de för fjärde året i rad överträffar tidigare års rekordresultat.

”Vi står starkare än någonsin förr. Fyra år i rad har vi överträffat tidigare år i ett snart 100-årigt företag, vilket är minst sagt en imponerande insats av våra bolag och dess personal.

Detta visar att vår affärsmodell, där vi värnar om mindre bolags självständighet, kundnärhet och förmåga att utvecklas i ett nätverk av andra likasinnade företag (istället för en traditionell koncernmatrisstruktur) inte bara håller utan är en organisationsform som ligger i tiden då behovet av snabbrörlighet bara kommer att öka.

Att vi nu också i princip är obelånade, borgar för att vi kan höja investeringstakten i våra befintliga bolag samtidigt som vi fortsätter med vår förvärvsagenda”, säger Ernströmgruppens VD Pontus Cornelius.

För mer information kontakta:

Pontus Cornelius
VD Ernströmgruppen
Tel: +46-733-588 388

• elektrokyl
  • armatec
  • kruge
  • cmhammar
  • armaturjonsson
  • mec-con
  • retherm armaturjonsson
  • erab
  • sgp
  • rethermkruge
  • rec-indovent
  • polyform

• Västra Götaland

Ernströmgruppen AB är ett snart 100-årigt, privat industrikonglomerat som utvecklar och förvärvar välskötta företag inom utvalda framtidsnischer. Affärsmodellen bygger på att kombinera snabbrörligheten i småföretagandet med det stora företagets styrkor såsom stabilitet, struktur och erfarenhetsutbyte. I företagsgruppen ingår 18 nischbolag såsom Armatec, Armaturjonsson, Kruge Piping System, CM Hammar, Polyform, REC Indovent m.fl.. Således, Ernströmgruppens verksamheter spänner allt från produktion av komponenter för marina världsmarknaden, teknikhandel till energieffektivisering av industrier och fastigheter i Norden. Företagsnätverket omsätter ca 1,5 miljarder kronor och har över 500 anställda i Norden och Baltikum.