Erséus Arkitekter ritar Göteborgs nya krematorium

Efter genomförda parallella uppdrag, med fem inbjudna arkitektkontor, har nu förslaget från Erséus Arkitekter utsetts att ligga till grund för genomförande. Det nya krematoriet ska byggas på Kvibergs kyrkogård, i direkt anslutning till det nuvarande krematoriet. Med den nya anläggningen dubbleras kapaciteten i Västsverige, något som blivit helt nödvändigt med det ständigt ökande antal kremeringar som sker.

”Den nya byggnaden placeras och utformas med stor hänsyn till det intilliggande Helga Korsets kapell”, säger arkitekten Peter Erséus. ”Planformen är kvadratisk, men med svagt konkava fasader som ska ge byggnaden en visuell lätthet”.

• Arkitektur

• erséus
  • arkitektur
  • kyrkogårdar
  • svenska kyrkan i göteborg
  • svenska kyrkan

• Göteborg

Erséus Arkitekter har genom framgångar i tävlingar och genomförda prestigeprojekt skaffat sig en plats bland landets mer välrenommerade arkitektkontor. Företaget sysselsätter runt fyrtio personer på kontoren i Göteborg och Stockholm. Vi arbetar i projekt över hela landet och inom de flesta samhällsområden.

Vår affärsidé är:

• att erbjuda framåtblickande och hållbara helhetslösningar inom arkitektur och stadsbyggnadskonst
  • att med konstnärlig integritet, bred kompetens och stor innovationsförmåga möta kundernas förväntningar i en samarbetsinriktad process, och alltid optimera såväl funktion som form
  • att värna och utveckla kulturarvet
  • att genom korrekta handlingar, hållna leveranstider och kostnadsramar lägga grunden för långsiktiga och seriösa kundrelationer
  • att söka upp, och prioritera, kunder som delar vår syn på arkitekturens betydelse som konstart
  • Kontakter

Peter Erséus