Ersta diakoni startar terapimottagning för människor i djup kris

I nära samarbete med både forskning och kyrka startar Ersta diakoni, som är Sveriges största aktör inom ideellt bedriven vård och socialt arbete på non-profitbasis, en mottagning för personer i sorg och djup kris.

Ersta sorgecentrum vänder sig framför allt till människor som har utsatts för så stor sorg att de har gått in i en livskris som är svår att ta sig ur. Vården bygger på existentiell terapi, vilket gör verksamheten smått unik eftersom den kombinationen inte bedrivs på så många ställen i Sverige.

- Vi är väldigt glada att vi har fått möjlighet att starta ett sorgecentrum, säger Paul Westerlund som är präst och chef för Ersta kyrka och även är ansvarig för Ersta sorgecentrum. Kyrkan kommer att ha ett nära samarbete med de terapeuter som jobbar på Ersta sorgecentrum, och vi kommer att kunna se vad det är som skiljer respektive förenar teologi, filosofi och terapi. I gränslandet uppstår många spännande teman, som vården behöver reflektera kring för att värna sin identitet och etik.

Ersta Sorgecentrum kommer även att ha ett nära samarbete med Palliativt forskningscentrum och knyter på så sätt forskningen till sig.

Verksamheten vänder sig till patienter från försäkringsbolag, företag, institutioner och Försäkringskassan men också till privatpersoner som väljer att vända sig direkt dit.

Vill du veta mer om Ersta sorgecentrum?

Paul Westerlund: 08-714 62 65 eller paul.westerlund@erstadiakoni.se

Lance Cederström: 070-523 31 18 eller lance.cederstrom@erstadiakoni.se

Ersta diakoni är en ideell förening som grundades 1851. Verksamheten vilar på kristen grund.
Vårt mål är att människor, oavsett livssituation, ska kunna leva ett så bra liv som möjligt, såväl fysiskt och psykiskt som andligt och socialt.
Vi är idag en av Sveriges största aktörer inom ideellt bedriven vård och socialt arbete på non-profitbasis. Det ger oss en unik position och en plattform att verka utifrån.
På Ersta diakoni möter vi människor – inte livskriser, sjukdomar och symptom.