Ut och resa i vinter? Se över dina vaccinationer!

Blogginlägg  •  2012-10-03 11:03 CEST

Att vara vaccinerad är ett relativt enkelt sätt att undvika livsfarliga sjukdomar när man åker utomlands, framförallt till tropiska länder. Vaccinationsguiden är en ny tjänst på erv.se som är ett bra hjälpmedel i vaccinationsdjungeln.

När kylan smyger sig på längtar vi i Sverige bort till solen och värmen. Vi ser framför oss vita stränder, vajande palmer och turkost vatten. Tyvärr har dessa paradis en baksida – risken att smittas av farliga och tropiska sjukdomar.

Ny vaccinationsguide på erv.se

Det är här vaccinationer kommer in i bilden, med rätt skydd behöver du inte vara allt för orolig att bli allvarligt sjuk under resan. För några dagar sedan lanserade vi Vaccinationsguiden, en tjänst där vi, i samarbete med Resemedcin.com, erbjuder våra kunder en omfattande guide om vilka vaccinationer som krävs i världens olika länder. Där finns också en lista på vilka sjukdomar som finns, hur vanliga de är och hur de smittar.

Se över ditt grundskydd inför resan

Kontrollera att du är vaccinerad mot difteri, stelkramp och polio, även mässling, påssjuka, röda hund, kikhosta, pneumokocker och Haemophilus influenzae typ b (bakterie som kan orsaka hjärnhinneinflammation och luftvägsinfektioner). Framförallt barn bör ha alla dessa vaccinationer.

Tänk på att vissa vaccinationer måste fyllas på eftersom de kan försvinna med tiden!

Exempel på rekommenderade vaccinationer i Thailand

Ett populärt resmål under vinterhalvåret är utan tvekan Thailand, som för många känns så hemtamt att de kanske inte tänker på vilka sjukdomar som härjar där.

Det finns två sjukdomar som alla Thailandsbesökare bör vara vaccinerade mot, vilka är Hepatit A och Gula febern. Utöver dessa två finns en rad andra sjukdomar att se upp med, men bara i vissa fall.

Kolera – om du kommer leva i ett område med dåliga hygieniska förhållanden eller om du tillhör en riskgrupp (personer med vissa typer av mag- och tarmproblem, diabetes, hjärtsjukdom eller njursjukdom).

Japansk encefalit – om du kommer vara i lantlig miljö.

Tuberkulos – om du ska jobba inom sjukvården, stanna länge i landet eller om du är ung och ska bo med lokalbefolkningen.

Rabies – om du ska arbeta med djur, ska stanna länge i landet eller planerar att arbeta med skogsbruk.

För att få reda på mer om vilka sjukdomar som finns i Thailand och i andra länder världen över gå genast in på vår Vaccinationsguide.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom