Resa gravid

Europeiskas Reseförsäkring Smart är en heltäckande läkekostnadsförsäkring. Vad som skiljer den från produkter hos andra reseförsäkringsbolag samt hemförsäkringens reseskydd är att den även täcker för graviditet till och med vecka 32. Den vanliga gränsen brukar gå vid 28 veckor, men sedan december 2009 finns Smart som ett alternativ om man vill resa senare i graviditeten.

Försäkringen täcker för akuta komplikationer och för tidig födsel samt tillhörande vård för både mamma och barn. Det innefattar även hemtransport om det skulle vara nödvändigt. Dock finns det en del andra saker man bör tänka på om man reser som gravid.

• Flygbolagen har olika regler kring graviditet

Det är viktigt att du hör med flygbolaget eller researrangören ifall det finns särskilda bestämmelser kring graviditet. Även om din försäkring täcker till vecka 32 är det inte säkert att flygbolagen accepterar att du reser när det är några få veckor kvar till förlossning.

• Vaccinationer

Om du ska åka till ett land som kräver att du vaccinerar dig bör du på förhand diskutera detta på din mödravårdscentral så du vet vilka vaccin som kan vara skadliga för fostret.

• Ta med din journal

För att vara på den säkra sidan, be din barnmorska om en kopia på din journal för att ta med dig på resan. Även om den inte finns på engelska så ser en del av informationen likadan ut i många delar av världen.

• Tänk på vad du äter

Det är extra viktigt att tänka på vad man stoppar i sig om man befinner sig utomlands. Förutom de rekommendationer du fått av din barnmorska så ska du undvika att dricka kranvatten, vara försiktig med ägg, rå fisk, rått kött samt opastöriserade mjölkprodukter. Se även till att frukt och grönsaker är väl sköljda.

• Sola med måtta

Det finns ingen fara med att sola och bada som gravid, men var ändå försiktig eftersom hudens pigment förändras under en graviditet.

• En försäkring garanterar inte att du får vård snabbt

Befinner du dig på en plats där det är långt till närmaste sjukhus och det skulle hända något innebär det en stor risk för dig och barnet. Försäkringen kan garantera dig täckning för sjukvårdskostnader, men inte att du får vård så snabbt som det kan behövas i en akut situation.

(Källa: vårdguiden.se)