Se upp för vägglöss i resväskan!

På senare år har vägglössen ökat oerhört mycket i Sverige från att ha varit i stort sett hel utrotade. Orsaken? Vi tar med dem hem i resväskan när vi varit utomlands.

Vägglusen är egentligen ingen lus utan en skinnbagge och lever helt och hållet på blod. Man kan hitta dem i och kring sängen, under madrassen, i gardiner, springor, bakom tavlor och lösa tapeter etc. Rapporter från USA och framförallt New York har setts i media det senaste året där vägglössen har ökat. Även finare hotell som Waldorf Astoria har drabbats vilket betyder att man inte kan vara säker trots att man väljer ett lyxigare hotell.

Vägglusbettet påminner om en myggas, varför många inte förstår att det är just en vägglus de har blivit bitna av. Precis som myggan lämnar vägglusen efter sig röda kliande bett som även i vissa fall kan göra ont. Drabbas du av vägglusbett på resan täcker Europeiskas reseförsäkringar för vårdkostnaderna.

För att undvika att få med dig vägglöss hem kan du tänka på det här:

På hotellrummet

• Ställ resväskan högt och långt ifrån säng eller soffa.
  • Packa inte upp dina kläder utan låt dem ligga i väskan.
  • Titta noga under och i sängen. Om det finns små svarta fläckar som liknar bläckstreck kan det vara spillning från lössen. Be i så fall att få byta rum.

När du kommer hem

• Packa upp och tvätta alla kläder i så hög temperatur som möjligt. Har du inte tid att tvätta på en gång, lägg kläderna i en sopsäck i väntan på tvätt.
  • Kontrollera väskan noga och rengör genom att dammsuga. Lägg sedan dammsugarpåsen i frysen i några dygn innan den kastas.
  • Om du upptäcker blodfläckar i lakanen i hemmet – kontakta saneringsföretag.

För att vara på den säkra sidan kan du i förväg kontrollera ifall ett hotell har vägglöss genom att gå in på sajten bedbugregistry.com.