Turister evakueras från öarna i Thailand

Ovädret i Thailand som vi på Europeiska rapporterade om igår tisdag håller i sig. Just nu håller thailändska marinen på och evakuerar strandsatta från öarna Koh Pangnan, Koh Tao och flera andra mindre öar.  Ombord på marinens fartyg finns både medicinsk personal, mat och andra förnödenheter. Marinen kommer att evakuera de strandsatta på öarna till Bang Saparn på fastlandet.

Har du drabbats av ovädret och behöver boka om flyg eller liknande ska du i första hand kontakta ditt flygbolag eller din researrangör. Har du frågor om vilken ersättning du kan få via din reseförsäkring kontaktar du Europeiskas kundtjänst på tel 0770-456 900 eller via chatt.

• Turister på Koh Tao ska ta sig till Koh Tao resort som kommer användas som uppsamlingsplats för evakueringarna
  • Turister på Koh Pangnan kommer evakueras från den stora piren där färjorna till Koh Tao och Koh Samui går ifrån
  • Från Koh Samui sker inga evakueringar i dagsläget och vissa flygbolag har börjat flyga från Koh Samui igen. Flygplatsen är fulla väntande turister men internationella flighter har förtur. Fyra flighter från Koh Samui till Bangkok planeras till ikväll onsdag
  • Den stora vägen till Koh Samui flygplats är avstängd men t ex ambulanser kan nå fram till flygplatsen via mindre vägar
  • Evakueringar är också planerade för Similan islands och Surin islands. Vi har inga detaljer kring hur de kommer att ske
  • Det är störningar i tågtrafiken mellan Bangkok och södra Thailand

Vi fortsätter bevaka läget och har kontinuerlig kontakt med vårt servicekontor – Euro-Center Bangkok.

• thailand
  • evakuering