Ett av tio svenska barn får solsting på semestern

En undersökning som utförts av TNS-SIFO* på uppdrag av försäkringsbolaget ERV visar att den vanligaste sjukdomen för barn på semestern är maginfluensa. Hälften av alla föräldrar som reser med barn uppger att barnen på någon semester har drabbats av sjukdomen. Mer förvånande är att elva procent av barnen någon gång har drabbats av solsting på semestern.

- Det är en hög siffra sett till hur mycket information som finns om risker med stark sol och hur man bör skydda sig. Undersökningen visar att det är vanligt att barn blir magsjuka, förkylda och får halsfluss på resan. Men risken för solsting går till skillnad mot dessa sjukdomar att minimera, säger Christina Karlegran, kommunikationschef ERV.

Undersökningen visar också att 95 procent av föräldrar som reser med barn anser att det är viktigt att kunna få hjälp på resmålet av försäkringsbolaget. En tredjedel vet inte heller om ifall de har en särskild sjukförsäkring för sina barn.

- Det här är intressant med tanke på att de stora hemförsäkringsbolagen generellt inte hjälper till på resmålet överhuvudtaget, utan istället reglerar ärenden i efterhand. Vårt råd i allmänhet och till föräldrar i synnerhet, är att noga läsa igenom villkoren för hur försäkringsbolaget hjälper till på resmålet och att noga se över sin reseförsäkring så att den inkluderar ett fullgott skydd vid sjukdom, också om man reser med barn, säger Christina Karlegran.

Vilken/vilka sjukdomar har ditt/dina barn drabbats av på resan?

Maginfluensa 50%

Förkylning 38%

Insektsbett/bett 23%

Halsfluss 14%

Solsting 11%

ERVs råd inför vinterresan med barn:

• Om du vistas mycket i solen så var noga med att använda en hög solskyddsfaktor och dricka rikligt med vatten.
  • Undvik solen helt mellan kl 11.00-15.00 på dagen för att minimera risken för solsting.
  • Det kan vara klokt att ta med sig ett par receptfria läkemedel på resan som exempelvis vätskeersättning.

Undersökningen har genomförts av TNS-SIFO på uppdrag av ERV under november 2011. Totalt har 1146 personer från 18 år och uppåt deltagit i undersökningen, frågorna om barn och sjukdomar på resan har ställts till föräldrar med barn under 18 år, totalt 323 personer.