Europeiska väljer Daytona som kommunikationsbyrå

Försäkringsbolaget Europeiska tar ett nytt grepp om sin kommunikation och lägger större fokus på digitala kanaler. I början av sommaren lanserar Europeiska en ny hemsida men redan nu uppdaterar företaget sin logotyp.

Europeiska har under de senaste åren fått en stark position i sociala medier tack vare sitt ambitiösa informationsarbete. De lanserade bland annat snabbt en ”vulkanaskeblogg” där de delade med sig av relevant information kring vulkanutbrottet på Island i början av förra året.

När Europeiska nu lägger större fokus på digitala kanaler har de valt Daytona, digital strategi- och kommunikationsbyrå, som sin främsta samarbetspartner inom kommunikation.

– Eftersom vår affär och kommunikation i allt högre grad sker i digitala kanaler så är det ett naturligt steg att även lägga det strategiska ansvaret för varumärke och kommunikation på en digital byrå, säger Christina Karlegran, kommunikationschef på Europeiska.

Under december 2010 lanserades en första kampanj med annonser i Aftonbladet och en större utomhuskampanj på Arlanda och Bromma Flygplats.

Den nya webbplatsen, som lanseras under våren, presenterar bland annat ett förbättrat köpflöde och enklare funktioner för ansökan om ersättning. Webbplatsen kommer också att stödja och utveckla Europeiskas starka position inom krishantering, och andra digitala tjänster för resenärer.

– Att få arbeta med en så framsynt och modig kund som Europeiska är oerhört kul. Eftersom vi finns med hela vägen från strategi till produktion så finns här en mängd intressanta saker att arbeta med; från affärsutveckling och produktstrategi via tjänsteutveckling till strategisk kommunikation, säger Martin Ragnevad, byråchef på Daytona.

Som en del av satsningen uppdaterar Europeiska även sin logotyp. Från och med den 12 januari kommer den nya versionen att användas på allt nytt material. Under en utfasningsperiod, som löper under 2011, kommer Europeiskas redan existerande material att fortsätta användas.

Europeiskas PR-byrå är Deportivo och mediebyrå är OMD.

Om Europeiska

Europeiska, som bildades 1920, fyllde förra året 90 år. När verksamheten startade låg fokus på resande inom Europa men i takt med att resandet förändrats måste vi som företag också förändras. Under 2011 kommer vi därför att samarbeta än mer med vårt moderbolag ERV genom utökat samarbete kring produkt- och konceptutveckling och ökat erfarenhetsutbyte på en global nivå.

För ytterligare information kontakta:

Christina Karlegran, kommunikationschef Europeiska
Telefon: 08-454 33 20, mobil: 0765-25 33 20, e-post:christina.karlegran@europeiska.se

Martin Ragnevad, byråchef Daytona

Pressbilder och grafiskt material:

Europeiskas logotyp i ny och gammal version

Annonser som Daytona gjort som går i Aftonbladet

Pressbild Christina Karlegran, kommunikationschef, Europeiska

Pressbild Martin Ragnevad, byråchef, Daytona

• logotyp
  • kommunikationsbyrå
  • reklambyrå
  • annonskampanj

Europeiska är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. Europeiska försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1, 5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller specialförsäkringar för hörapparater, klockor och smycken. Europeiska försäkrar även 650 000 personer genom en kommunal olycksfallsförsäkring.