Hälften struntar i hjälm i skidbacken

Pressmeddelande  •  2012-02-22 08:26 CET

En ny SIFO-undersökning, som utförts på uppdrag av försäkringsbolaget ERV, visar att 48 procent av de svenskar som åker utförsskidor eller snowboard, aldrig har hjälm i skidbacken. På frågan om varför de väljer bort hjälmen, svarar nära en tredjedel, eller 27 procent, att det inte behövs eller att det är onödigt.

– Det är mycket oroväckande siffror, inte minst nu när sportlovet står inför dörren. Det tas fram nya skidor som går snabbare och snabbare, många åker off pist, och hastigheten för en vanlig semesteråkare kommer ledigt upp i en EU-moppes. Och ändå åker alltså nästan hälften utan hjälm, säger Christina Karlegran, kommunikationschef för ERV.

Undersökningen visar dock att i stort sett samtliga föräldrar sätter hjälm på sina barn i skidbacken.

– Det är bra att barnen har hjälm på sig, och det visar att föräldrar är medvetna om riskerna i backen. Men barnen gör som vuxna gör, inte som de säger. Risken är därför att barnen när de blir tillräckligt gamla för att bestämma själva, låter hjälmen ligga kvar på hyllan. Att man förknippar hjälmen med att vara liten och nybörjare, istället för att förknippa den med säkerhet, säger Christina Karlegran.

ERV, som tidigare hette Europeiska, är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. ERV i Sverige försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1,5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller även specialförsäkringar för klockor och smycken och vi försäkrar över 600 000 skol- och förskolebarn. ERV är experten på resesäkerhet inom ERGO Insurance Group och är en del av Munich Re, ett av världens ledande återförsäkringsbolag och riskbärare.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom