Ny utbildning lär affärsmän hantera kidnappningssituationer

Försäkringsbolaget Europeiska startar ny utbildning för svenska affärsresenärer. Utbildningen Travel Safe ska ge deltagarna kunskap om alltifrån kulturchocker och riskanalyser till hur man bäst agerar under en kidnappningssituation.

- Svenska företag etablerar sig i allt fler regioner i världen som klassificeras som riskområden. Vi har till exempel försäkringstagare i Afghanistan, Ryssland och Irak. Det ställer i sin tur höga krav på medvetenhet om säkerhetsfrågor hos affärsresenärerna, säger Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag på Europeiska.

Därför startar Europeiska nu som första svenska försäkringsbolag en resesäkerhetsutbildning för affärsresenärer, Travel Safe. Med hjälp av erfarna handledare görs först en analys av företagets behov. Därefter sammanställs dessa behov i en utbildningsplan. Det kan exempelvis handla om praktiska tips för att hantera en kidnappningssituation på tjänsteresa, resesäkerhet i vissa områden, övning av hotellbrand. Det kan också handla om att organisera en beredskapsplan för evakuering ur riskområde, eller eftersökning av saknad.

Utbildningen sker i samarbete med SSP (Scandinavian Special Projects) och då främst med Svante Yngrot och Mikael Svensson, som är några av landets mest erfarna säkerhetsexperter. Med erfarenhet från försvaret, FN-tjänst, personsäkerhetsföretag och med en bakgrund i att skräddarsy olika säkerhetsarrangemang för företag erbjuder de nu sina tjänster via Europeiska.

PRESSINBJUDAN: pressen är välkomna att närvara vid kursstarten.

Plats: Europeiskas huvudkontor, Allén 6A, Sundbyberg

Tid: fredag 10 okt 08.30-1600

Kontakta Christina Karlegran, kommunikationschef om ni vill närvara.

Christina Karlegran, kommunikationschef Europeiska
Telefon: 08-454 33 20, mobil: 0765-25 33 20, e-post: christina.karlegran@europeiska.se

Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag, Europeiska
Telefon: 08-454 33 73, e-post: kajsa.peedu@europeiska.se

Om Europeiska
Europeiska är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. Europeiska försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1,2 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade svenskar i över 100 länder runt om i världen.
www.europeiska.se