Svenska turister bestjäls på mångmiljonbelopp - OS är ficktjuvarnas mecka

Varje år utsätts svenska turister för stölder motsvarande mångmiljonbelopp. Enbart de fall där resenärerna är försäkrade hos ERV uppgick under 2011 till mer än 2,5 miljoner kronor. Ny tjuvfavorit på semesterresan är Iphones och andra dyrare smartphones. Stora sportmästerskap som pågående sommar-OS i London är ett Klondyke för väskryckare, ficktjuvar och andra som livnär sig på att lura turister.

– För den som besöker OS gäller det att vara extra uppmärksam eftersom det kommer att vara perfekta tjuvförhållanden med mycket folk som samlas på samma plats. Ofta är tjuvarna välorganiserade och experter på att avleda uppmärksamhet. Det klassiska som ryker när tjuvarna är framme är kontanter, mobiltelefoner, finare klockor och datorer, säger Christina Karlegran, kommunikationschef ERV.

ERV, ledande i Sverige när det gäller separata reseförsäkringar, har tittat på statistik över semesterstölder de senaste åren. Föremål som har seglat upp som tjuvfavoriter är Iphones och andra dyrare smartphones som vi allt oftare bär med oss på semesterresan.

Ficktjuveri

Vanligaste tillvägagångssättet:
Det är oftast två gärningsmän mot ett utvalt offer. En av tjuvarna distraherar genom att ställa en fråga om vägen eller om en cigarett och den andra passar på att plocka av den försäkrade saker ur dennes fickor.
Plats: De allra flesta fallen av ficktjuveri som rapporteras in till ERV sker på välbefolkade gator där det rör sig en del människor, på tunnelbanor eller på väg ut eller från flygplatser.
Råd: Använd en liten väska som du bär innanför kläderna i snöre hängande runt halsen, undvik att bära runt på för mycket värdesaker när du vet att du ska röra dig på platser där det är mycket folk.

Stöld

Vanligaste tillvägagångssättet:
Personen sitter på ett café och ska ta sig en kopp kaffe och ställer ifrån sig sin väska vid sina fötter under bordet (därmed utanför sin direkta uppsikt). När den försäkrade ska lämna kafét så är väskan med dess innehåll borta. Detta sker oavsett om man är själv eller flera kollegor/vänner.
Plats: De allra flesta fallen av stöd som inrapporteras till ERV inträffar på kaféer, restauranger och flygplatser.
Råd: Lägg väskor där du har bra uppsikt, var vaksam på dina saker - särskilt när någon okänd vill ha din uppmärksamhet.

Väskryckningar

Vanligaste tillvägagångssättet:Två män kommer fram och offret är ensam. Oftast är det män som drabbas av väskryckningar under vapenhot. Tjuvarna inriktar sig på offer med dyra väskor alternativt dataväskor.
Plats: Dessa skador inträffar på mörkt belysta gator eller gator som inte är så befolkade.
Råd: Om du bär runt på stöldbegärliga föremål som dyrare smartphones, kameror eller klockor, undvik gator där det inte rör sig så mycket folk, särskilt kvällstid.

Det stjäl turisttjuvarna (baserat på statistik från ERV):

1.       Kontanter

2.       Mobiltelefoner

3.       Klockor

4.       Guld/smycken

5.       Kameror

6.       Datorer

• erv
  • os
  • ficktjuveri
  • stölder
  • väskryckningar

ERV, som tidigare hette Europeiska, är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. ERV i Sverige försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1,5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller även specialförsäkringar för klockor och smycken och vi försäkrar över 600 000 skol- och förskolebarn. ERV är experten på resesäkerhet inom ERGO Insurance Group och är en del av Munich Re, ett av världens ledande återförsäkringsbolag och riskbärare.