TV-program tydliggör vikten av att ha en reseförsäkring

Måndagen den 27 maj började TV3 sända programmet SOS Thailand där ERV medverkar i egenskap av reseförsäkringsexperter. För alla som tittar på programmet blir det tydligt hur viktigt det är att ha en fullgod reseförsäkring när man är ute och reser.

SOS Thailand kretsar kring människorna som hjälper skandinaviska turister som råkat illa ut i semesterparadiset Thailand. I programmet skildras allt från turister som tappat bort sitt pass till sådana som anländer till Bangkok Hospital med akuta skador eller sjukdomssymtom. Gemensamt för dem alla är att de behöver hjälp, och i de flesta fallen inkluderar det ekonomisk hjälp. Dessvärre är många omedvetna om att man måste vara försäkrad för att få ekonomisk hjälp.

- Frågan om hur man bör vara försäkrad när man är ute och reser som turist har varit aktuell en längre tid nu. UD har bland annat storsatsat på att få ut budskapet om vilken hjälp svenska turister kan förvänta sig från UD och staten. Och dessvärre är det så att huvudansvaret ligger på individen. Om du råkar ut för en olycka som till exempel kräver operation så måste du betala den ur egen ficka om du inte har en reseförsäkring som täcker. Allvarligare operationer kan uppgå till hundratusentals kronor och det är det få som har råd att betala, säger Christina Karlegran, Kommunikationschef ERV Sverige.

I programmets första avsnitt får vi bland annat träffa Rikard som varit med om en MC-olycka. När Rikard anländer till sjukhuset visar det sig att hans ena ben är allvarligt skadat. Läkarna bedömer att det krävs en operation, men innan de kan sätta igång med operationen så måste man först undersöka och Rikard har en försäkring som täcker för kostnaden på 80 000 kronor. Fram tills frågan är utredd får Rikard helt enkelt vänta.

- I Sverige är vi vana vid att få den vård vi behöver, därför kan det nog verka hemskt i mångas ögon när de får se att någon som är allvarligt skadad får vänta på vård på grund av ekonomiska omständigheter, men det är så verkligheten ser ut. Mitt tips är därför att se över vilka försäkringar man har innan man reser, men även att man tar med sig alla nödvändiga försäkringsdokument på resan. Och jag rekommenderar även starkt att man besöker läkare så fort man känner sig sjuk, så att man kan få ett läkarintyg. På så sätt har du gjort allt i din makt för att få vård snabbast möjligt, säger Christina Karlegran.

Risken för att skada sig är inte enda anledningen till att se över sina försäkringar. Man bör alltid allvarligt tänka igenom vad syftet med resan är. Att resa kostar pengar, och då vill man att upplevelsen ska bli så bra som möjligt. En öroninflammation som hindrar en från att bada på en badsemester, eller golfutrustning som försvinner på flygplatsen på en golfresa tillhör sådant som förstör syftet med resan, och det går det faktiskt att försäkra sig mot. Men framför allt handlar det om trygghet, tryggheten av att veta att det finns hjälp att få om något oförutsett händer.

Christina Karlegran, Kommunikationschef ERV, telefon: 08-454 33 20, mobil: 0765-25 33 20, e-post: christina.karlegran@erv.se

Källa bild: Nomad Tales

• sos thailand
  • tv3
  • resesäkerhet
  • thailand
  • erv

ERV, som tidigare hette Europeiska, är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. ERV i Sverige försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1,5 miljoner tjänsteresenärer och 12 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller även specialförsäkringar för klockor och smycken. ERV är experten på resesäkerhet inom ERGO Insurance Group och är en del av Munich Re, ett av världens ledande återförsäkringsbolag och riskbärare.