​S-CUT tar sig in på tillbehörsmarknaden

Allt fler får upp ögonen för S-CUT:s effektivitet och säkerhet jämfört med traditionella saxar och knivar. Ett företag som valt S-CUT som obligatoriskt tillbehör till sina egna produkter är Medical Care System AB i Flen.

Medical Care System tillverkar och säljer produkter som minskar risken för personskador vid kemiska och termiska olyckor. Företaget har arbetat med säkerhetsfrågor inom området sedan 1985 och har genom åren förvärvat omfattande kunskap, dels om hur olyckor kan förebyggas, dels om hur personskador kan minimeras och lindras genom användning av rätt produkter.

MCS:s egna produkter neutraliserar kemikalier och behandlar brännskador innan de hinner orsaka svåra skador på ögon och hud. Vid olyckor måste ändå kläderna på den som drabbats avlägsnas snabbt, det är skälet till att S-CUT QE numrera är ett obligatoriskt tillbehör till de olika sköljvätskor som företaget producerar och säljer.

Många företag använder kemikalier och dessa måste hanteras av personalen, det är ofrånkomligt. Men trots säkerhetsföreskrifter händer olyckor, en person som exponerats för frätande kemikalier måste snabbt få hjälp att få av sig kläderna för att minimera, kanske till och med förhindra, brännskador.

– Tidigare hade vi alltid en sån där medicinsk sax medskickad, en sån som man klipper upp kläderna med. Ska du förhindra att en kemisk skada blir allvarlig är det tiden det handlar om, du ska skölja av kemikalierna så fort som möjligt. Det handlar om att kunna bli av med kläderna så fort som möjligt, ju fortare du kan dra av indränkta kläder, desto bättre är det. Med en sax tar det tid att klippa upp kläderna, med en S-CUT går det på två sekunder, säger Anders Åbrink, vd på Medical Care System.

Stora besparingar

Att kunna minimera kemikaliernas skadeverkningar handlar om stora besparingar, givetvis för den drabbade som slipper onödigt lidande, men även för arbetsgivaren och samhället.

– Tiden det tar att få av kläderna är avgörande för hur lång sjukskrivning det blir. Tar det för lång tid kan det bli årslånga sjukskrivningar, går det snabbt kan det räcka med tiden som går åt till ett akutbesök, säger Anders.

I utbildningen av företagets egna produkter ingår även en demonstration i hur S-CUT ska användas om olyckan skulle vara framme.

– Vi har utbildning i sköljvätskorna, i hur de ska hanteras. I utbildningen ingår det att kunderna får prova S-CUT. Det är förvånansvärt att den tar både dragkedjor och tjocka tyglager, det är aldrig några problem. Ofta blir kunderna väldigt förvånade över hur lätt det är, säger Lena Cednert, marknadsansvarig.

– Den är extremt enkel att demonstrera, fyller Anders på, det är bara att ta ett tygplagg och skära.

Medical Care System köper en anpassad S-CUT QE, i deras egna gröna färg och med deras logotype utstansad i handtaget. De säljer även S-CUT separat till kunder som vill ha fler än den som följer med varje produkt.

Bildtexter:

Två av Medical Care System’s produkter. Till vänster en så kallad dab, en portabel nöddusch. På den hänger en påse med handskar och en S-CUT QE. Till höger en portabel sköljstation, givetvis ingår en S-CUT.

• Kemikalieindustri

Stephan Nilsson