Är det bara innovation vi vill ha?

Innovation, innovation, och mer innovation. Det är vad som efterfrågas i en ganska enkelspårig debatt. Innovation är nödvändigt, men som grund för en kunskapspolitik är det otillräckligt, anser professor Sverker Sörlin. Han föreläser på Estrad måndag 12 november.

Regeringen lägger 65 miljarder kronor per år på forskning och högre utbildning. Många debattörer efterlyser bättre resultat av dessa satsningar – oftast i form av innovationer. Men är det en rimlig utgångspunkt? Sverker Sörlin menar att innovation förvisso är viktigt, men att nyttan med forskning och utbildning är mycket bredare än så.

– När skolans kvalitet sjunker, utanförskapet består och klimatkrisen galopperar – då kan det vara dags att fundera över om enbart innovation bör vara motiv för svensk kunskapsutveckling.

– Flera regeringar har successivt höjt ambitionerna i innovationspolitiken, men nu har det nått en nivå där andra motiv för att investera i forskning helt verkar ha glömts bort. Det senaste årtiondets forskningspropositioner har inte förmått artikulera de stora utmaningarna och vad man helt verkar ha glömt är humaniora och samhällsvetenskap, säger Sörlin.

Han menar att det finns en risk att balansen och mångfalden inom utbildnings- och forskningssystemet rubbas, och att vi inte använder resurserna effektivt. Under föreläsningen kommer han ge förslag på hur humaniora och samhällsvetenskap kan bidra till samhällsutvecklingen och hjälpa oss att möta globala utmaningar.

Sverker Sörlin är professor i miljöhistoria vid KTH, mångsidig författare och debattör. Han rör sig inom ämnen som vetenskapshistoria och innovationspolitik men har också skrivit en uppmärksammad bok om elitskidåkare. Föreläsningen kommenteras av Anders Flodström, professor KTH och tidigare Universitetskansler.

Tid: Måndag 12 november 2012, 15.00-17.00
Plats: Unionen, Olof Palmes gata 17, Stockholm

Mer info om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Kontakt och anmälan: Åse Karlén, ase.karlen@esbri.se, 070-799 46 27