Avknoppningar – framtidens hopp?

Företag som knoppats av från universitet och högskolor ses ofta som framtidens hopp. De förväntas kommersialisera forskning, ta fram innovativa produkter och skapa ekonomisk tillväxt. Men hur har de egentligen utvecklats? Detta diskuteras vid en Estradföreläsning 25 januari.

Merparten av forskningen om akademiska avknoppningar är internationell, men Jonas Gabrielsson och Marie Löwefors, Lunds universitet, har granskat svenska universitetsavknoppningar. Under föreläsningen delar de med sig av kunskap från två studier: en tvärsnittsstudie av nystartade teknikföretag i Öresundsregionen 2001-2007, och en longitudinell studie av universitetsavknoppningar som startades upp i början av 1990-talet.

Några frågor som kommer att diskuteras:
- Vilken roll spelar avknoppningarna i innovationssystemet?
- Ger de upphov till unika produkter?
- Hur ser tillväxten ut?
- Och hur står sig svenska avknoppningar i en jämförelse med Silicon Valley?

Talare:
Docent Jonas Gabrielsson och ekonomie doktor Marie Löwegren, Lunds universitet
Tid:
Måndag 25 januari 2010, 15.00-17.00
Plats:
IVAs konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm

Mer info om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Kontakt och anmälan: Jonas Gustafsson, jonas@esbri.se, 0708-99 55 60

Alla Estradföreläsningar filmas och läggs i efterhand ut som webb-tv. För närvarande kan du se närmare 30 föreläsningar, och en rad andra filmklipp på temat entreprenörskap, innovation och småföretagande, på webben. Besök www.esbri.se/webb-tv