Kan optioner boosta svenskt entreprenörskap?

Innovativa entreprenörer är hårdvaluta och de flesta är eniga om att det behövs en klimatförändring i Sverige. Men hur ökar man incitamenten till entreprenörskap på bästa sätt? 16 april möter forskare, politiker och företagare varandra på ESBRIs Estrad.

Professor Magnus Henrekson är en auktoritet inom området entreprenörskap och skatter. Han menar att den nuvarande svenska företagsbeskattningen bygger på föråldrade modeller: Modeller där entreprenörer saknas, ägarrollen anses oviktig och förnyelse antas ske inom befintliga företag.
– Det är hög tid att den svenska skattediskussionen tar intryck av ny forskning, säger Henrekson.

Under föreläsningen kommer han berätta hur aktieoptioner kan stimulera till innovativt entreprenörskap. Men för att de ska göra det, krävs en förändring i skattelagstiftningen. I bland annat Silicon Valley har optioner varit ett sätt för nystartade företag att knyta till sig nyckelpersoner till lägre lönekostnad. I Sverige beskattas optioner hårdare, och det kan hämma entreprenörskapet. Det kan också bidra till att riskkapital satsas i mogna företag snarare än i nya, innovativa företag.

Föreläsningen avslutas med en paneldebatt där också Leif Jakobsson (S), Jessica Polfjärd (M) och Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna, medverkar.

Tid: Måndag 16 april 2012, 15.00-17.00
Plats: IVAs konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
Talare: Professor Magnus Henrekson, IFN
Paneldeltagare: Leif Jakobsson (S), Jessica Polfjärd (M) och Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna