Sociala aspekter påverkar tillväxten

Sverige har högre andel egenföretagare än många andra OECD-länder. Men nivån av företag som vill växa är förhållandevis låg. Så frågan är: Var ska tillväxten och de nya arbetstillfällena komma ifrån?

Forskarna Frédéric Delmar och Karl Wennberg har lanserat en ny, beteendevetenskaplig tillväxtmodell. Den tar bland annat fasta på att företagare jämför sig med andra som befinner sig i en liknande situation. Det innebär att sociala aspekter starkt formar företagarnas tillväxtbeteende och tillväxtambitioner.

Resultaten är intressanta för alla som vill veta mer om hur vi kan öka företagandet i samhället, och vilka sociala faktorer som underlättar en sådan ökning.

Välkommen till en föreläsning om hur det sociala påverkar tillväxten.

Titel: Sociala normer och företagstillväxt
Tid:
13 maj 2009, 15.00-17.00
Plats:
IVAs konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
Föreläsare:
Professor Frédéric Delmar och ekonomie doktor Karl Wennberg

Mer info om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning

Kontakt och anmälan: Jonas Gustafsson, jonas@esbri.se, 0708-99 55 60