Preliminära valresultat - seger för socialdemokraterna

Valdeltagandet i Eskilstuna församling och Västra Rekarne församling blev betydligt högre i år än i valet 2013. 15,75 % av medlemmarna röstade, jämfört med 9,9 procent i 2013. Socialdemokraterna fick flest röster med 37,93 %.

Det preliminära valresultatet för Eskilstuna pastorat, som omfattar Eskilstuna församling och Västra Rekarne församling, är (siffror för 2013 i parantes, Västra Rekarne församling ej medräknat): Socialdemokraterna får 37.93 % (39,13), Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) får 32,11 % (40,25), Sverigedemokratena får 13,52 % (deltog ej 2013), Centerpartiet får 13,27 % och Miljöpartister i Svenska kyrkan får 3,17 % (4,98) av rösterna. Valdeltagandet i församlingarna blev 15,75 %, i valet 2013 var deltagandet 9,9 %.

Nomineringsgrupperna Fria liberaler i Svenska kyrkan (FISK) och Sverigefinskt Alternativ i Eskilstuna församling deltog ej i årets val. De fick 11,25 % respektive 4,42 % i 2013 års kyrkoval.

På nationell nivå blev Socialdemokraterna störst med sina 30,54 %, POSK fick 17,16 och Centern blev tredje störst med 13,94.

• Musik

• Eskilstuna

Svenska kyrkan Eskilstuna församling är en öppen, berörande och angelägen plats för alla människor, där Kristus är i centrum och där man kan växa, kämpa och bli bekräftad.

Christer Kax Sundberg

Valnämndens ordförande Valnämnden 070-965 85 65