STÄRK DITT SJÄLVFÖRTROENDE OCH CV MED SPRÅKSTUDIER UTOMLANDS

Språkstudier räknas som gymnasiala och de flesta har tillgång till 80 studieveckor med stöd från CSN även om man redan gått ut gymnasiet. Den som läser tre veckor eller längre inom Europa har tillgång till studiemedel och kan få upp till 4 497 kronor per vecka i lån och bidrag.

– Att läsa språk i exempelvis Malaga, Berlin eller Montpellier är en upplevelse för livet och inte heller särskilt dyrt. Vi erbjuder språkundervisning i spanska, franska, tyska och engelska från nybörjarnivå till avancerad nivå, vilket innebär att det både passar de som är nybörjare i ett specifikt språk, de som vill vässa sina språkkunskaper och de som vill studera på avancerad nivå, säger Jakob Kruuse, marknadschef på ESL – Språkutbildning Utomlands.

När man läser språk utomlands på sommaren pågår undervisningen vanligtvis tre timmar per dag. Därutöver tillkommer lite egenstudier. Det innebär att du har gott om tid att utforska den stad du befinner dig i, att träna dina nya språkkunskaper i praktiken och hitta på roliga aktiviteter med andra studenter från olika länder.
– Det är lätt att lära känna nya vänner från många olika länder när man läser språk utomlands på sommaren. Att lära känna folk och träna sina språkkunskaper är sällan något problem. Ofta arrangeras dessutom studentaktiviteter, exempelvis tapaskvällar, filmkvällar, pubkvällar och utflykter, säger Jakob Kruuse.

Prisexempel 4 veckors undervisning, boende i delad lägenhet (eget rum):
Malaga – 11 660 kronor
Barcelona – 14 000 kronor
Montpellier – 16 000 kronor
Berlin – 14 750 kronor

Tre fördelar med språkstudier utomlands
1. Resenärer hoppar ofta från ställe till ställe, tillbringar några veckor här, några dagar där. Genom att studera på en språkskola får du lättare vänner för livet eftersom studenter i allmänhet stannar på samma ställe under länge tid.
2. Du bättrar på ditt självförtroende – lär känna ett nytt land och får nya kompisar. Första gången du gör dig förstådd på ett nytt språk ger en grym kick!
3. Du stärker ditt CV och din framtida lön. Människor med kunskap i främmande språk tjänar mer i genomsnitt än de som inte har sådana kunskaper.

Vill du veta mer? Klicka här

*Text Annika Wihlborg

• Vuxenutbildning