Yrkeshögskoleutbildning till behandlingspedagog startar på Eslövs folkhögskola

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2020 12:46 CET

Eslövs behandlingepedagogutbildning har genom åren examinerat behandlingspedagoger till flera av regionens institutioner, hvb-hem och skolor.

​I dagarna fick Eslövs folkhögskola besked från YH-myndigheten att man beviljar kursstart för två nya årskullar av behandlingspedagoger. Beskedet gör att regionens institutioner, hvb-hem och skolor får tillgång till kvalificerad personal.

En som är särskilt glad över beslutet att starta upp yrkehögskoleutbildningen vid Eslövs folkhögskola är Bodil Eriksson, vid VoB Syd.

​- I våra verksamheter har vi ett ständigt behov av att rekrytera utbildad och kompetent personal, berättar hon. Eslövs folkhögskola har under tjugo år utbildat behandlingspedagoger som vi haft stor nytta av. Under denna tid har vi upparbetat ett nära samarbete mellan skola och arbetsliv, vilket har bidragit till en hög kompetens bland dem som examinerats från utbildningen.

​- Vi glädjer oss också över att ha nya kullar av behandlingspedagoger hos oss igen, säger rektor Ulrika Gleisner, under det år som utbildningen var pausad har antalet förfrågningar från sökande fortsatt att strömma in. Vi är stolta över att kunna fortsätta utbilda duktiga behandlingspedagoger.

Den första kullen startar under höstterminen 2020.

Sedan 1897 har Eslövs folkhögskola varit en källa till kunskap för hela samhället. Skolans huvudman är en garantiförening som är politiskt och religiöst obunden och som utser skolans styrelse. I folkhögskolans pedagogiska tradition finns en öppenhet som i mer än ett sekel lockat till sig människor med alla typer av bakgrunder, erfarenheter och livsåskådningar.

Kommentarer (0)

Kommentera