Nils Lundkvist 2020 års vinnare av Elite Prospects Award

För åttonde gången har eliteprospects.com och hockeysverige.se nöjet att dela ut Elite Prospects Award, priset som går till SHL:s bästa junior.

2020 går priset till Luleås talangfulle back Nils Lundkvist. Han får utmärkelsen efter en säsong där han satte nytt poängrekord för en juniorback i SHL genom att svara för elva mål och totalt 31 poäng från blålinjen.

19-åringen från Piteå var i slutändan en självklar vinnare. Under omröstningsprocessen hade samtliga jurymedlemmar Lundkvist som etta på sina röstsedlar.

– Få SHL-spelare tog lika stora kliv i sin utveckling som Nils Lundkvist under säsongen 2019/20. Han växte ut till en nyckelspelare för Luleå samtidigt som han hade en bärande roll för det juniorlandslag som tog VM-brons i Tjeckien. Han är ett stort framtidsnamn som vi kommer att få se i NHL inom ett år eller två, säger hockeysverige.se:s chefredaktör Uffe Bodin.

Nils Lundkvists Luleå vann SHL:s grundserie och skulle till att kliva in i SM-slutspelet som guldfavoriter när säsongen stängdes ned på grund av coronaepidemin. Han tar ändå med sig positiva intryck från säsongen.

– Det är nästan bara goda minnen. Egentligen kändes det bra redan från första början. När jag kom in i säsongen saknade vi en del backar med skador och hade egentligen bara fem-sex backar att tillgå. Det gjorde att jag fick mycket speltid och förtroende på en gång. Det blev många starter i offensiv zon och mycket spel i powerplay. Poängen började trilla in och självförtroendet växte, säger Lundkvist.

Nu är han kontraktslös och väntar på besked gällande vad som händer med den pausade NHL-säsongen i Nordamerika. Lundkvist draftades av New York Rangers i första rundan 2018. Innan coronaepidemin tydde det mesta på att han skulle försöka slå sig in där kommande säsong, men nu är läget oklart.

– Det är ju så ovisst och svårt att säga med tanke på vad som händer ute i världen. Självklart drömmer jag om att spela därborta, men det skulle vara fantastiskt kul att få avsluta med ett SM-guld med Luleå. Vi hade en stor chans i år och det var bittert att vi inte fick den chansen, säger Lundkvist.

Elite Prospects Award har delats ut på herrsidan sedan 2013, då HV71:s center William Karlsson blev den första spelaren att ta emot utmärkelsen. I fjol infördes priset även i damernas SDHL med backen Maja Nylén Persson som första vinnare. Årets vinnare på damsidan kommer att presenteras senare i månaden.

Alla Elite Prospects Award-vinnare:

2013: William Karlsson, c, HV71

2014: Alexander Wennberg, c, Frölunda

2015: Axel Holmström, c, Skellefteå

2016: Gustav Forsling, b, Linköping

2017: Joel Eriksson Ek, c, Färjestad

2018: Elias Pettersson, c, Växjö

2019: Emil Bemström, fw, Djurgården

2020: Nils Lundkvist, b, Luleå

Jurymedlemmar:

Johan Nilsson, Elite Prospects

Peter Sibner, Elite Prospetcs

Erik Ohlsson, Elite Prospects

Uffe Bodin, hockeysverige.se

Måns Karlsson, hockeysverige.se

Ronnie Rönnkvist, hockeysverige.se

Rasmus Kågström, hockeysverige.se

Robin Olausson, hockeysverige.se

Eventuella frågor besvaras av:

Uffe Bodin, Chefredaktör, hockeysverige.se, tel: +46 70 958 32 01, mail: uffe.bodin@newsme.com

Detta är en produktnyhet från affärsområdet ESMG Media. För bolagsinformation och pressreleaser hänvisas till http://esmg.se/pressmeddelanden/

Everysport Media Group (ESMG) är en svensk börsnoterad mediakoncern djupt rotad inom sport och spel. Vår strategi utgår från två huvudkomponenter: Content och Media.

Inom Content är ESMG en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunder är allt från ledande spelbolag världen över, till svenska mediahus, idrottsförbund och slutkonsumenter.

Två miljoner besökare interagerar varje vecka med ESMGs produktportfölj inom Media. Ledande digitala sajter som SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, InnebandyMagazinet, Everysport, Travtjänsten, Sporttjänsten med flera ryms inom detta område.