Storslam för Erik Niva i Guldskölden 2020

SvenskaFans besökare har röstat fram Sveriges bästa sportjournalister i Guldskölden 2020. Erik Niva tar återigen storslam och vinner fyra priser. Linda Hedenljung prisas dubbelt för sin granskning av Östersunds FK.

Erik Niva är fortsatt kung på tronen när SvenskaFans besökare har fått utse Sveriges bästa sportjournalister. I Guldskölden 2020 vinner Niva i fyra kategorier: Årets sportjournalist, Årets sportreporter, Årets expert och Årets sportpodcast (When we were Kings, som han gör tillsammans med Håkan Andreasson).

– Det känns skitroligt. Vissa år har jag känt ett behov att skrapa lite med foten, titta ner i backen och betona att det känns oproportionerligt och skevt mot vissa kollegor. Det resonemanget är giltigt även i år. Men jag kan också unna mig att känna mig både ”glad och stolt”, som Micke Stahre hade sagt, säger Erik Niva.

Niva har nu vunnit priset som Årets sportjournalist alla gånger sedan 2010.

– Det är klart att tio år i rad har varken Rangers eller Celtic lyckats med. Det är något magiskt med den gränsen. Det gör att det känns extra kul det här året, säger han.

Linda Hedenljung prisas dubbelt för sin granskning av Östersunds FK och tar hem priserna för Årets lokalsportjournalist och det nyinstiftade priset Årets sportjobb.

– Det känns fantastiskt, som att få vinna Jerringpriset. Det är läsarna och fansen som tar emot, läser och följer rapporteringen som man gör och nu väljer att hylla det. Det är en sak när kollegor uppskattar ens arbete – det här är fint på ett annat sätt. Man vill inte rangordna det, men jag är sjukt hedrad över att ta hem det här priset. Det är helt galet!, säger hon.

– Jag tänker också att det är ett kvitto på hur stort genomslag ÖFK har haft. Lite som laget som påminner om Åshöjdens BK men med en – just nu – kriminell twist på det. Kanske är det många som också förstår hur det är att verka i och arbeta på en liten ort som granskande journalist. Det är inte alltid helt lätt.

I kategorin Årets programledare tog Ola Wenström sin sjunde raka titel med 38 procent av finalrösterna. Lasse Granqvist återerövrar priset som Årets sportkommentator efter att ha fått se sig slagen av Niklas Holmgren senast. I kategorin Bäst på sociala medier drog Thomas Wilbacher det längsta strået knappt före Erik Niva.

Samtliga vinnare:

Årets sportkommentator: Lasse Granqvist, C More

Årets programledare: Ola Wenström, Viaplay

Årets expert/bisittare: Erik Niva, Sportbladet/Viaplay

Årets sportreporter: Erik Niva, Sportbladet/Viaplay

Årets lokalsportjournalist: Linda Hedenljung, Östersunds-Posten

Bäst på sociala medier: Thomas Wilbacher

Årets sportpodcast: When we were kings (Erik Niva & Håkan Andreasson)

Årets sportjournalist: Erik Niva, Sportbladet/Viaplay

Årets sportjobb: Granskningen av Östersunds FK – Linda Hedenljung

Linus Sunnervik, chefredaktör SvenskaFans.com, E-post: linus.sunnervik@svenskafans.com, Tel: 072-247 77 21

Detta är en produktnyhet från affärsområdet ESMG Media. För bolagsinformation och pressreleaser hänvisas till http://esmg.se/pressmeddelanden/

Everysport Media Group (ESMG) är en svensk börsnoterad mediakoncern djupt rotad inom sport och spel. Vår strategi utgår från två huvudkomponenter: Content och Media.

Inom Content är ESMG en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunder är allt från ledande spelbolag världen över, till svenska mediahus, idrottsförbund och slutkonsumenter.

Två miljoner besökare interagerar varje vecka med ESMGs produktportfölj inom Media. Ledande digitala sajter som SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, InnebandyMagazinet, Everysport, Travtjänsten, Sporttjänsten med flera ryms inom detta område.