Vinnare – Guldskölden 2017

Erik Niva tog hem trippeln i Guldskölden – för tredje gången

Guldskölden 2017 är avgjord och Sportbladets Erik Niva fortsätter sitt segertåg. Det här året prisas han som Årets sportjournalist, Årets sportkrönikör och som författare till Årets sportbok ”Känner ni vibbarna?”.
– Jag är extra glad att vinna 2017 jämfört med 2009 för jag tycker att svensk sportjournalistik har utvecklats ordentligt från den tiden, säger han till SvenskaFans.com.

När SvenskaFans når Erik Niva för att gratulera till priset är det inte på något sätt en prismätt segrare i den andra änden.
– Det är en extremt stor glädje för mig och en utnämning som jag alltid har värdesatt väldigt högt eftersom det är folkets röst och inte några jurymedlemmars. Folket har förvisso inte alltid rätt, det vet jag som följt försäljningslistor inom musik och litteratur länge, men folket är ändå värt att lyssna på, säger han till SvenskaFans.com.

Redan 2009 vann Malmberget-sonen priser i Guldskölden för första gången. Precis som 2016 och 2017 kammade han även då hem tre priser.
– Jag blir mer och mer överraskad att jag vinner år efter år. Man funderar ju ibland över om man riskerar att bli blasé och avtrubbad. Jag finns ju med där år efter år och skriver och pratar ungefär om samma saker. Men jag är glad för läsarnas fortsatta förtroende och att de fortfarande står ut med mig…

– Sedan vill jag säga att jag är extra glad att vinna 2017 jämfört med 2009 för jag tycker att svensk sportjournalistik har utvecklats ordentligt från den tiden. Det finns många fler duktiga journalister i dag vilket gör det extra stort att få priset. Mediebranschen mår uselt, men sportjournalistiken lyckas på något sätt ändå att förnya och förbättra sig.

Hela intervjun med Erik Niva läser du här.

Nedan presenteras samtliga vinnare:

Årets sportjournalist – Erik Niva

Årets programledare – Ola Wenström

Årets kommentator – Roberto Vacchi

Årets expert/bisittare – Martin Åslund

Årets sportkrönikör – Erik Niva

Årets sportreporter – Frida Nordstrand

Årets sportpodd – Tutto Balutto

Årets sportbok – Känner ni vibbarna? (Erik Niva)

Årets lokalsportjournalist – Elena Lövholm

John Cederblad

Redaktionschef SvenskaFans.com

E-post: john.cederblad@svenskafans.com

Webb: www.svenskafans.com

Everysport Media Group (ESMG) är det snabbast växande bolaget i Sverige inom sportmedia och sportteknologi. Vill du kommunicera med målgrupper inom fotboll, hockey, golf eller tennis så hittar du dem hos oss.

Vi äger, driver och/eller säljer för de främsta digitala sajterna inom respektive sport såsom Svenskafans.comFotbolldirekt.seGolfing.seHockeysverige.seEliteprospectsFanTVTennissverige m.fl.

Via vårt affärsområde Mediaservices samlar vi in och publicera sportresultat till de flesta andra medier i Sverige.