Hur man hittar balans i arbetslivet på hemmakontoret - Sätt upp tydliga gränser

Hur man hittar balans i arbetslivet på hemmakontoret - Sätt upp tydliga gränser

I dagsläget är det många som arbetar hemifrån på grund av den rådande situationen i vårt samhälle. Fördelarna är uppenbara: mindre smittorisk, inga restider med jobbiga trafikstockningar och kontrollerbart arbete utan störningar från kollegor.

Det är dock på grund av den nära kopplingen mellan arbete och hem som gör det viktigt att upprätthålla tydliga gränser och skapa en strikt åtskillnad mellan arbetstid, avkoppling och fritid. Frestelsen är för stor för att torka av damm eller tvätta, även om du sitter på en viktig uppgift som kräver absolut koncentration. Å andra sidan tas knappt några pauser och arbetstiden är extremt ansträngt, eftersom datorn ligger precis bredvid under lunchen och de sista e-postmeddelanden besvaras innan man somnar.

Arbetsplatsen i sitt egna vardagsrum kan därför göra det tydliga fokuset på uppgifterna svårt och förlänga arbetstiden på ett sådant sätt att det faktiskt inte finns något slut på arbetsdagen. Det är därför viktigt att för att arbeta effektivt och skapa utrymme ska några tydliga, individuellt anpassade regler fastställas och följas.

Leitz WOW 2.0 gul klocka

Regel nummer 1: Konsekvent tidsschema

För att fullt ut kunna utnyttja hemmakontorets positiva potential är det i allmänhet viktigt att se till att ett förnuftigt, personligt anpassat tidsschema och strikt efterlevnad av arbetstid är A och O.

När man arbetar hemifrån bör man också kommunicera dessa tider till omvärlden. Inte bara för kunderna, utan framför allt för att binda sig själv till denna tidsplan och därmed skapa pålitliga rutiner.

Kommunikation av tider och tillgänglighet till teamet eller chefen är också viktigt. En fast tidsram gör att du kan arbeta då den personliga energin är hög utan att ge avkall på den fasta arbetstiden. Detta har också en direkt inverkan på själva arbetsprestandan och ökar effektiviteten enormt.

Leitz WOW 2.0 Click & Store gul

Regel nummer 2: Rumslig separering

Även om arbetet kan göras naturligt hemma är det fortfarande viktigt att upprätta en rumslig åtskillnad. Verktyg, allt ifrån datorer till häftapparater bör inte erövra hela hushållet. Det handlar inte bara om bättre organisering och översikt, utan också om en tydlig separering av jobb och privat sektor.

På lång sikt är det nödvändigt att undvika att lägga sig med datorn i sängen och sedan vakna upp med den. Att arbeta i pyjamas vid köksbordet är ett gift för en sund balans mellan arbetsliv och liv på hemmakontoret.

Det är sant att kontorsdörren är bäst stängd. Om det inte finns ett separat arbetsområde, bör dokumenten åtminstone lagras i förvaringslådor eller lådor, så att de kommande uppgifterna inte är synliga och därmed heller inte i åtanke efter arbetstid.

Leitz WOW 2.0 termosmugg gul

Regel nummer 3: Ta pauser

Speciellt på hemmakontoret tenderar man att sluta ta pauser helt och hållet. Kylskåpet ligger precis intill, så skrivbordet lämnas knappt under lunchen. Hemmakontoret är därför inte särskilt lämpad för en hälsosam pausrytm.

Koncentrationsfasen i vår hjärna bör inte överanvändas, annars känner vi oss redan trötta och utbrända efter några timmars intensivt arbete. Det är oerhört viktigt för kroppen att ta en liten paus var 90:e minut och bokstavligen ge hjärnan tid att andas: Gå ut i den friska luften i 20 minuter och gör ett par stretchövningar, såsom hals- och axelrotationer för att släppa spänningen från allt sittande.

För alla pauser gäller följande: En liten platsändring är bra. En kort promenad i det gröna ger omedelbart avkoppling och ny energi!

Vi önskar dig lycka till med ditt arbete på ditt hemmakontor!