​Dundersuccé för ESSBOX – över 120 000 sålda väskor

Förpackningslösningen ESSBOX, som lanserades i februari 2012, har gjort stor succé bland proffshantverkare i Sverige. Nyligen passerades milstolpen 120 000 sålda enheter.

– Vi har passerat en drömgräns som vi trodde skulle ta betydligt längre tid att nå. Ser vi till antal sålda enheter och antal anställda inom byggbranschen på våra prioriterade marknader i Norden, så kan man säga att vi förser ungefär var femte proffshantverkare med en ESSBOX i dag, säger Mattias Sebell, marknadschef på ESSVE.

Antalet anställda inom den svenska, norska och den finska byggindustrin uppgick 2014 till cirka 680 000* enligt Sveriges Byggindustrier. Mot den bakgrunden bedöms det som en stor framgång att ESSVE på mindre än tre år lyckats sälja över 120 000 enheter av förpackningslösningen ESSBOX.

– Vi ser tydligt att ESSBOX skapar tillväxt för både oss och våra återförsäljare. Produkten är extremt populär och uppskattad av proffshantverkarna. Det finns ett antal återförsäljare som efter lanseringen av ESSBOX kan visa näst intill dubblad omsättning inom infästningskategorin och det är naturligtvis ett bra bevis på att slutkunden vill ha ordning och reda för att undvika onödigt svinn på arbetsplatsen. Vårt ESSBOX-koncept är till och med så attraktivt att andra aktörer har försökt att lansera riktigt lågkvalitativa kopior, säger Mattias Sebell, marknadschef ESSVE.

ESSBOX är ett av många exempel på ESSVEs satsning på att utveckla produkter i samarbete med branschen. ESSBOX-idén kom ursprungligen till via ESSVEs Testpilot-program, där ESSVE involverar branschproffs i utvärdering och utveckling av nya produkter.

– Våra produkter har alltid utvecklats i nära samarbete med professionella hantverkare och ESSBOX är ett lysande exempel på hur ESSVE jobbar tillsammans med proffsen för att ta fram lösningar som verkligen fungerar. Det är avgörande att vi tar fram smarta lösningar på verkliga problem, som gör våra kunders arbetsdag enklare, säkrare och mer lönsam. Det är hela vår affärsidé, säger Mattias Sebell.

Om ESSBOX
ESSBOX System är ett komplett system för förvaring och transport av infästningsprodukter. Systemet består dels av en förpackningslinje med boxar i plast samt dels en specialkonstruerad väska. Innehållet i väskan laddar man själv inför varje nytt jobb och ESSBOX System har nu effektiviserat arbetsdagen för över 120 000 hantverkare.

*Byggkonjunkturen, Nr 4, 2014, 10 december

• essbox system
  • pirre och mackan

Den som satsar på infästning från ESSVE investerar i sin egen och andras säkerhet. Vi vill att känslan av trygghet ska genomsyra hela vår produktlinje. Sedan 1970 har professionella hantverkare valt oss just för våra bevisat säkra infästningar. Vår marknadsposition berättar att vi är bäst i Norden på infästningslösningar till bygg- och verkstadsindustrin. I vårt breda sortiment finns allt från traditionell spik till innovativa lösningar för tunga montage i trä, betong och stål. Besök essve.se för mer information och produktutbud.