ESSVE:s nya ledning: Ny VD - nya visioner

Joakim Lundvall har tillträtt som VD för ESSVE med ansvar för försäljningsbolagen i Sverige och Norge. Lundvall kommer närmast från moderbolaget Bergman & Beving. ESSVE Sveriges tidigare VD, Bengt Margård, blir ESSVE:s nya koncernchef och ska fokusera på att utveckla nya marknader. ESSVE Sverige gjorde ett starkt resultat 2005 och ett vinnande varumärke i ESSVE:s portfölj är Makita vars försäljning ökade med 30 procent. Makita har mött stort intresse från marknaden sedan sortimentet utökats till dagens över 200 maskiner de senaste åren. Så sent som till Nordbygg-mässan i början av februari lanserades ett helt nytt skogs- och trädgårdssortiment från Makita. _ Det har onekligen varit en bra start, säger Joakim Lundvall. Men konkurrensen är stenhård så allt annat än fortsatt hårt arbete är otänkbart. ESSVE har också en ny organisation som gäller från den 1 januari 2006. Bland annat har företaget stärkt sin inköpsorganisation. Med en man i Sverige och en på plats i Kina ska ESSVE kunna förhandla till sig de bästa produkterna till de bästa priserna och villkoren. I Kina sker mycket av tillverkningen av ESSVE:s sortiment av infästningar, skruv, byggbeslag etc. _ Vi sätter ännu mer fokus på inköpen och den kompetens som krävs för att bli bra förhandlare. Men vi satsar inte bara på de krasst ekonomiska villkoren i Kina. En viktig variabel vid val av leverantör är hur väl de kinesiska fabrikerna följer de etiska riktlinjer gällande arbetsmiljö, arbetstidens längd etc. som finns uppställda, säger Joakim Lundvall. Och för att leva som man lär har ESSVE valt att även på hemmaplan jobba med de mjuka värdena. Sedan år 2000 är ESSVE miljöcertifierat. Ytterligare ett steg i miljöarbetet har företaget tagit i och med att företaget nu till största del använder etanoldrivna så kallade miljöbilar som firmabilar. För mer information se ESSVE:s hemsida www.essve.se eller kontakta Magnus Nilsson, tel 08-623 61 00 eller e-post mn@essve.se. Högupplösta bilder kan hämtas i pressrummet på www.essve.se.